25 Νοεμβρίου, 2024

Select your Top Menu from wp menus

«Εν δράσει 2021»: «Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 25η Συνάντηση

Συνεχίστηκε την Δευτέρα 26  Ιουλίου με την 25η διαδικτυακή συνάντηση, η σειρά των μαθημάτων που πραγματοποιεί ο Συγγραφέας  – Ραδιοφωνικός Παραγωγός κ. Στέφανος Μίλεσης, με γενικό τίτλο «Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά», στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…»

Το οδοιπορικό συνεχίστηκε με τον Ελληνο-ιταλικό πόλεμο, τους ιταλικούς βομβαρδισμούς του Πειραιά, τον βομβαρδισμό της Πηγάδας και τον βομβαρδισμό των Γερμανών.

Όταν ξέσπασε ο πόλεμος του ’40, οι Ιταλοί ξεκίνησαν αμέσως τους βομβαρδισμούς. Από τις πρώτες κιόλας στιγμές, ιταλικές βόμβες έπεσαν στην διώρυγα της Κορίνθου και επίσης βομβάρδισαν την πόλη της Πάτρας.

Παράλληλα με τον βομβαρδισμό της Πάτρας, και ο Πειραιάς βομβαρδίστηκε, καθώς ήδη από την πρώτη ημέρα του πολέμου, ξεκίνησε η πρώτη ιταλική επιδρομή.

Ο Πειραιάς είχε μεγάλη στρατηγική σημασία, διότι το εμπορικό του λιμάνι, συνδυαστικά με το ναύσταθμο της Σαλαμίνας και τα εργοστάσια που φιλοξενούνταν στην ευρύτερη περιοχή, τον τοποθετούσαν πρώτο στην λίστα των στόχων που έπρεπε να διαφυλαχθούν.

Η στρατιωτική διοίκηση λοιπόν, είχε τοποθετήσει αντιαεροπορικά πυροβόλα, περιμετρικά του λιμανιού. Μετά την πρώτη ιταλική αεροπορική επίθεση, ενίσχυσε την αεράμυνα και με πολυβολεία κατά μήκος της Πειραϊκής χερσονήσου. Αυτά ήταν ικανά να αναχαιτίσουν αποτελεσματικά, συγκεκριμένο όγκο αεροπλάνων, όπως και έπραξαν.

Γι’ αυτό και οι απόπειρες να βομβαρδίσουν τον Πειραιά, ήταν πάντοτε βιαστικές και οι Έλληνες χειριστές των αντιαεροπορικών, μετά τις πρώτες βολές, κατάλαβαν το φόβο των Ιταλών πιλότων.

Έτσι, όταν ηχούσαν οι σειρήνες της πόλης, οι Πειραιώτες δεν έτρεχαν στα καταφύγια. Δυστυχώς αυτή η απερισκεψία, θα στοιχίσει ακριβά, όταν οι Ιταλοί, στις 5 Νοεμβρίου 1940,  βομβάρδισαν την Πλατεία Πηγάδας, αφού εξέλαβαν την λαϊκή αγορά και το πλήθος του κόσμου, ως κινήσεις στρατεύματος. Από τον βομβαρδισμό σκοτώθηκαν δεκάδες Πειραιώτες.

Από τα μέσα του Νοεμβρίου του 1940, αρχίζουν να καταφθάνουν οι πρώτοι Ιταλοί αιχμάλωτοι σε Αθήνα και Πειραιά. Η άφιξη τους στον Πειραιά με πλοία, αποτέλεσε ένα γεγονός που κανένας δεν ήθελε να χάσει.

Λίγες ώρες μετά την επίθεση των γερμανικών δυνάμεων στο Μακεδονικό μέτωπο, οι σειρήνες της αντιαεροπορικής άμυνας του Πειραιά, σήμαναν συναγερμό. καθώς φάνηκε ένα γερμανικό αναγνωριστικό αεροπλάνο και αργότερα και ένα δεύτερο. Όλα έδειχναν ότι κάτι ετοίμαζαν οι Γερμανοί και οι ελληνικές αρχές πληροφορήθηκαν, ότι σχεδίαζαν μεγάλης κλίμακας αεροπορική επίθεση, με στόχο το λιμάνι του Πειραιά.

Το βράδυ της 6ης Απριλίου 1941, έγινε η πρώτη γερμανική επιδρομή, με στόχο το αγγλικό πλοίο «ΚΛΑΝ ΦΡΕΪΖΕΡ», που κουβαλούσε το τρομερό φορτίο 400 τόνων τροτύλης και βροντώδους υδραργύρου, αλλά και καύσιμα που έφταναν τους 800 τόνους πετρελαίου.

Την ώρα της επιδρομής, ο Πειραιάς μεταβλήθηκε σε κόλαση, καθώς εκτός από τα αντιαεροπορικά, έριχναν κατά των γερμανικών Στούκας, και τα αγγλικά πολεμικά. Επί δυόμιση ώρες, τα Στούκας πραγματοποίησαν τέσσερεις αεροπορικές επιδρομές, καταστρέφοντας το «ΚΛΑΝ ΦΡΕΪΖΕΡ».

Η έκρηξη συγκλόνισε ολόκληρο τον Πειραιά και την γύρω περιοχή, σε ακτίνα 50 χιλιομέτρων. Κόλαση φλογών απλώθηκε στο λιμάνι, πλοία βυθίστηκαν, κτίρια ερειπώθηκαν και το θέαμα που παρουσίαζε η πόλη ήταν εφιαλτικό.

Οι Πειραιώτες, μέσα στην αντάρα της νύχτας της βιβλικής καταστροφής, άρπαζαν ότι έβρισκαν πρόχειρο και έπαιρναν τον δρόμο της απομάκρυνσης από τον Πειραιά.

Πολλές οικογένειες που είχαν την οικονομική δυνατότητα, μετά την πρώτη αεροπορική επιδρομή των Γερμανών, αποφάσισαν να μείνουν σε όλη την διάρκεια του πολέμου εκτός Πειραιά. Οι εργατικές οικογένειες αναγκάστηκαν να επιστρέψουν, ύστερα από μερικές διανυκτερεύσεις στον υπόγειο σταθμό της Ομόνοιας, πίσω στα σπίτια τους.


«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 1η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 2η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 3η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 4η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 5η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 6η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 7η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 8η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 9η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 10η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 11η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 12η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 13η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 14η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 15η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 16η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 17η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 18η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 19η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 20η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 21η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 22η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 23η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 24η Συνάντηση

Related posts