19 Απριλίου, 2024

Select your Top Menu from wp menus

«Εν δράσει 2021»: «Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 20η Συνάντηση

Συνεχίστηκε την Δευτέρα 21  Ιουνίου με την 20η διαδικτυακή συνάντηση, η σειρά των μαθημάτων που πραγματοποιεί ο Συγγραφέας  – Ραδιοφωνικός Παραγωγός κ. Στέφανος Μίλεσης, με γενικό τίτλο «Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά», στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…»

Το οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά συνεχίστηκε με την μετανάστευση από το λιμάνι του Πειραιά.

Η μεγάλη μετανάστευση Ελλήνων που αναζητούσαν την τύχη τους στην Αμερική, οφειλόταν στην φήμη, ότι πέραν του Ατλαντικού ωκεανού, υπήρχε μια χώρα πλούσια, η οποία προσέφερε γρήγορο και εύκολο πλουτισμό.

Κανείς όμως από αυτούς, δεν είχε την πρόθεση να εγκατασταθεί στην Αμερική μόνιμα. Όμως, το ελληνικό φιλότιμο και κυρίως η έλλειψη ναύλων επιστροφής τους, τους εμπόδιζε από το να επιστρέψουν πίσω στην πατρίδα.

Τα καρότσια των οπωροπωλών και των ανθοπωλών, αλλά και οι πρόχειρες εργασίες στιλβωτών υποδημάτων στους διαδρόμους των ξενοδοχείων, γρήγορα θα αποτελέσουν την αφετηρία για την δημιουργία μεγάλων καταστημάτων οπωροπωλείων, ανθοπωλείων και στιλβωτηρίων.

Το υπερωκεάνειο που πέρασε για πρώτη φορά τον Ατλαντικό ωκεανό, φέροντας στην πρύμνη του την ελληνική σημαία, έφερε το όνομα «Μωραΐτης», αλλά αργότερα μετονομάστηκε «Θεμιστοκλής».

Ο κατάπλους του νεότευκτου σκάφους στον Πειραιά, υπήρξε κορυφαίο γεγονός. Το υπερωκεάνειο «Μωραΐτης», αγκυροβόλησε στην αποβάθρα της Τρούμπας και έδινε την εντύπωση ενός κολοσσού, μπροστά στον οποίο τα υπόλοιπα σκάφη φαίνονταν μικροσκοπικά.

Την εποχή της πρώτης μεγάλης ελληνικής μετανάστευσης, δηλαδή από την δεκαετία του 1880 και μετά, κατασκευάζονταν οι μεγάλες σιδηροδρομικές γραμμές από το Σικάγο μέχρι τον Ειρηνικό ωκεανό, με όλες τις διακλαδώσεις τους.

Οι Έλληνες στέλνονταν κατά κύματα να εργαστούν σε αυτά τα κολοσσιαία έργα, με απάνθρωπα συμβόλαια, που τους άφηναν στην ουσία εκτεθειμένους στη διάθεση του αφεντικού τους και αποτελούσαν ένα απρόσωπο ανθρώπινο δυναμικό, προορισμένο μόνο για να εξυπηρετήσει την επιχείρηση και να παράγει κέρδος σε αυτήν.

Το μεταναστευτικό ρεύμα γιγαντώθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα, κυρίως λόγω της συστηματικής δρομολόγησης πλοίων, που έκαναν το δρομολόγιο ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Τα δύο μεγάλα κίνητρα της μετανάστευσης, που ήταν η δυστυχία και η φτώχεια, υπερνικούσαν τα εμπόδια που εμφανίζονταν και έκαναν χιλιάδες ανθρώπους να γίνουν μετανάστες.

Ο Πειραιάς ήταν κύρια το λιμάνι εκείνο, από το οποίο αναχώρησαν οι περισσότεροι Έλληνες. Τα μεγάλα υπερωκεάνια, ελληνικά ή ξένα, είχαν δημιουργήσει από το λιμάνι του Πειραιά, μια αδιάκοπη γέφυρα προς τις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Αυστραλία.

Προπολεμικά, αλλά και μεταπολεμικά, κάθε φορά που αναχωρούσε ένα από τα πλοία, διαδραματίζονταν σπαραχτικές σκηνές αποχωρισμού. Σε κάθε αναχώρηση υπερωκεάνιων πλοίων για την Αμερική ή την Αυστραλία, τα λιγοστά ξενοδοχεία του Πειραιά γέμιζαν από άνδρες, γυναίκες και παιδιά, από όλες τις περιοχές της Ελλάδας, που είχαν φτάσει στο λιμάνι, συνοδεύοντας το αγαπημένο τους πρόσωπο που αναχωρούσε.

Ανάμεσα στους μετανάστες, υπήρχε και μια κατηγορία νεαρών γυναικών, που ήταν οι λεγόμενες «υποψήφιες νύφες», που τις είχαν καλέσει Έλληνες που είχαν μεταναστεύσει από καιρό.


«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 1η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 2η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 3η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 4η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 5η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 6η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 7η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 8η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 9η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 10η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 11η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 12η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 13η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 14η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 15η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 16η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 17η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 18η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 19η Συνάντηση

 

 

 

Related posts