26 Απριλίου, 2024

Select your Top Menu from wp menus

«Εν δράσει 2021»: «Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 27η Συνάντηση

Συνεχίστηκε την Δευτέρα 9  Αυγούστου με την 27η διαδικτυακή συνάντηση, η σειρά των μαθημάτων που πραγματοποιεί ο Συγγραφέας  – Ραδιοφωνικός Παραγωγός κ. Στέφανος Μίλεσης, με γενικό τίτλο «Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά», στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…»

Το οδοιπορικό συνεχίστηκε με τον ναυτιλιακό αποκλεισμό του Πειραιά, την πείνα του 1940-42, το ατμόπλοιο «Κουρτουλούς», τους μαυραγορίτες του Πειραιά και τα φορτία βοήθειας του Ερυθρού Σταυρού.

Στα σκοτεινά χρόνια της κατοχής, οι Γερμανοί κατακτητές είχαν επιβάλει μεταξύ άλλων στον ελληνικό λαό και την υποχρέωση σίτισης, όχι μόνο των γερμανικών στρατευμάτων που βρίσκονταν στην Ελλάδα, αλλά και εκείνων που δρούσαν στην Αφρική, των γνωστών «Άφρικα Κορπς».

Ο συμμαχικός αποκλεισμός, που είχε στο μεταξύ επιβληθεί στην Ελλάδα, ήταν αδικαιολόγητος, καθότι άφηνε αδιάφορους τους Γερμανούς κατακτητές, ενώ οδηγούσε στην εξόντωση χιλιάδες Έλληνες από τον λιμό.

Έτσι, μέχρι να γίνει άρση του συμμαχικού αποκλεισμού, ο Πειραιάς, κύριο λιμάνι της χώρας, χρησιμοποιούνταν μόνο για εξαγωγές. αφού ουδεμία εισαγωγή ήταν επιτρεπτή.

Ο λιμός του ελληνικού πληθυσμού από τον Σεπτέμβριο του 1941 και μετά, ήταν ένα γεγονός. Η μόνη ελπίδα σωτηρίας, ερχόταν από την ελεύθερη ελληνική κυβέρνηση στο Κάϊρο, που την περίοδο εκείνη είχε επιτύχει τη ναύλωση του τουρκικού ατμόπλοιου «Κουρτουλούς», το μόνο πλοίο που εξαιρούσε ο αγγλικός αποκλεισμός.

Σε κάθε δρομολόγιο, το πλοίο μετέφερε τρόφιμα, αλλά και χιλιάδες δεμάτων συσκευασμένων και οργανωμένων, από τους Έλληνες της Κωνσταντινούπολης. Ωστόσο και από αυτά τα τρόφιμα της βοήθειας, οι Γερμανοί κρατούσαν ένα μέρος.

Όσο σε κάθε δρομολόγιο του, χάριζε ελπίδα και ζωή στους πεινασμένους Πειραιώτες και Αθηναίους, τόσο προκαλούσε εκνευρισμό και δυσφορία στους μαυραγορίτες, που δυστυχώς δεν ήταν λίγοι, καθώς ήθελαν στερημένο το λαό να ξεπουλά την περιουσία του, αντί πινακίου φακής.

Στις 19 Ιανουαρίου 1942, έπνεε δυνατός άνεμος και κυριαρχούσε θύελλα στον Μαρμαρά. Το πλοίο απέπλευσε παρά την κακοκαιρία και τα κύματα το έριξαν στα βράχια, διακόπτοντας βιαίως την γραμμή ζωής, αφήνοντας στην πείνα χιλιάδες δοκιμαζομένων Ελλήνων.

Κατά την διάρκεια της κατοχής που ο ελληνικός λαός λιμοκτονούσε, ο Διεθνής Ερυθρός Σταυρός μεσολαβούσε για την αποστολή βοήθειας. Κανόνιζε να βρει τους διατροφικούς πόρους, τα μέσα μεταφοράς και οργάνωνε τέλος την αποστολή και διανομή στην κατακτημένη χώρα.

Αυτού του είδους οι βοήθειες δεν ήταν εύκολο να συγκεντρωθούν, ούτε να αποσταλούν σε μια κατακτημένη χώρα. Έπρεπε να μεσολαβήσουν κυβερνήσεις, οργανώσεις, επιτροπές και ιδιώτες εθελοντές, αλλά και πάλι δεν ήταν σίγουρο ότι οι αποστολές θα έφταναν στον προορισμό τους.

Τα σουηδικά πλοία, παρά τους τεράστιους σταυρούς του Ερυθρού Σταυρού, αποτελούσαν συχνά στόχο, τόσο από τους Γερμανούς, όσο και από τους συμμάχους.

Το σιτάρι, που ο ελληνικός λαός κατάφερνε μέσω των συσσιτίων να εξασφαλίσει, ήταν καναδικό, ενώ ο Καναδάς έστελνε τόνους αλίπαστα ψάρια, σούπας σε σκόνη, γάλα και άλλα είδη διατροφής.

Η αγάπη του καναδικού λαού προς την ελληνική υπόθεση, δεν θα είχε εκδηλωθεί, αν δεν υπήρχε ο φιλέλληνας πρωθυπουργός του Καναδά Γουίλιαμ Λάιον Μακένζι Κινγκ.


«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 1η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 2η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 3η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 4η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 5η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 6η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 7η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 8η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 9η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 10η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 11η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 12η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 13η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 14η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 15η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 16η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 17η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 18η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 19η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 20η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 21η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 22η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 23η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 24η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 25η Συνάντηση

«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 26η Συνάντηση

Related posts