Συνεχίστηκε την Τετάρτη 7 Ιουλίου, με την 21η διαδικτυακή συνάντηση, η σειρά των μαθημάτων που πραγματοποιεί ο Αρχιμανδρίτης π. Δανιήλ Ψωίνος, με γενικό τίτλο «Εκκλησιαστική ιστορία», στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».
Η συνάντηση, περιλάμβανε ένα σημαντικό θέμα, που διαδραμάτισε καίριο ρόλο στην ζωή και την πορεία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, αλλά και της Εκκλησίας, και ειδικότερα, την γέννηση της θρησκείας του Ισλάμ, τον μουσουλμανισμό.
Οι Άραβες ήταν λαός σημιτικής καταγωγής και κατέκτησαν την Αραβία και την χερσόνησο του Σινά και εγκαθίστανται πλέον εκεί. Ήταν κτηνοτρόφοι και ζούσαν νομαδική ζωή, μετακινούμενοι από τόπο σε τόπο, προς αναζήτηση τροφής για τα ζώα τους.
Πολύ νωρίς όμως άρχισαν να κατοικούν σε πόλεις και χωριά, που δημιούργησαν οι ίδιοι. Οι πόλεις τους ήταν χτισμένες επάνω και παραπλεύρως, εμπορικών οδών, έχοντας συλλάβει την δύναμη του εμπορίου.
Διαμόρφωσαν την δική τους ταυτότητα και τον δικό τους χαρακτήρα, παίρνοντας βέβαια ιδέες από άλλους πολιτισμούς, μέσα από την γειτνίαση τους με άλλους λαούς και εξαιτίας του εμπορίου.
Η πλουσιότερη αραβική πόλη. ήταν η Μέκκα, όπου υπάρχει το ιερό Κααβά, ένα λίθινο οικοδόμημα σε σχήμα κύβου, όπου μέσα φυλάσσεται ένας μαύρος λίθος, ιερός για τους Άραβες. Άλλη σημαντική αραβική πόλη, είναι η Μεδίνα, που βρίσκεται βορειότερα από την Μέκκα.
Η ιστορία συχνά μαρτυρεί εμπόλεμες καταστάσεις, ανάμεσα στους αραβικούς λαούς, που γίνονταν κυρίως για συμφέροντα.
Η θρησκευτική αντίληψη των αραβικών φυλών, ήταν πρωτόγονη και πίστευαν σε διάφορες θεότητες, ιερά αντικείμενα, ακόμα και σε δαιμόνια. Υπήρχε και η πίστη σε μια ανώτατη δύναμη, που την ονόμαζαν «Αλλάχ», δηλαδή θεός.
Ήρθαν σε επαφή και με Ιουδαίους, αλλά και με χριστιανούς και γνώρισαν τις ιδέες τους, τον πολιτισμό τους, και κυρίως την θρησκεία τους.
Κάποια στιγμή, υπήρξε ένα πρόσωπο, το οποίο επιφορτίστηκε με έναν ιδιαίτερο ρόλο, να προσπαθήσει να ενώσει όλες τις αραβικές φυλές και το πρόσωπο αυτή ήταν ο Μωάμεθ.
Για να το επιτύχει, βρήκε όχημα την θρησκεία, ιδρύοντας μία θρησκεία για όλες τις αραβικές ομάδες, οι οποίες και την ασπάστηκαν και έτσι ο Μωάμεθ έγινε ο πολιτικός και θρησκευτικός τους ηγέτης.
Η εργασία και η θέση του ως εμπόρου, δεν μπορούσαν να του δώσουν το κύρος, την ισχύ κι την υλική δύναμη που χρειαζόταν, για να επιτευχθεί ο μεγάλος σκοπός της ένωσης των αραβικών ομάδων.
Γι’ αυτό και νυμφεύθηκε μία πλούσια χήρα και έχοντας πλέον αρκετά χρήματα στην διάθεση του, μπορούσε να τα διαθέσει γι’ αυτό το μεγαλόπνοο σχέδιο.
Γνωρίζοντας Ιουδαίους και Χριστιανούς, γνώρισε και τις ιδέες τους και άρχισε να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τα θρησκευτικά πράγματα. Ήταν άνθρωπος που υπέφερε από πολλές αμφιβολίες, είχε νευρικές κρίσεις, έβλεπε αρκετά οράματα και πίστευε ότι ήταν το εκλεκτό όργανο του Αλλάχ, που τον επέλεξε για να οδηγήσει τον λαό του στον σωστό δρόμο.
Άρχισε να κηρύττει τη νέα θρησκεία, που έμελλε να ενώσει τους Άραβες, ξεκινώντας το κήρυγμα του από την Μέκκα, αλλά οι κάτοικοι της δεν ήταν πρόθυμοι να τον ακούσουν.
Γι’ αυτό και πήγε στην Μεδίνα, όπου έγινε δεκτός με ευχαρίστηση. Η φυγή του από την Μέκκα στην Μεδίνα, ονομάζεται Εγίρα και είναι η αρχή της μουσουλμανικής χρονολόγησης. Απέκτησε δύναμη και πειθώ στους ανθρώπους, κυρίευσε την Μέκκα και κατέστρεψε όλα τα είδωλα.
Η θρησκεία που δημιούργησε, η μουσουλμανική, ήταν αυστηρά μονοθεϊστική και τονίζει την εξάρτηση του ανθρώπου από τον θεό και την τυφλή υπακοή του σε αυτόν, χωρίς πρωτοβουλία, γνώμη και ελευθερία. Γι’ αυτό και Ισλάμ σημαίνει υπακοή στον θεό.
Ο Μωάμεθ στηρίχθηκε και στον ιουδαϊσμό και περισσότερο στον χριστιανισμό και έχει πολλές επιδράσεις και από τις δύο θρησκείες. Δεν αναγνωρίζεται ο Χριστός ως Θεός, διότι δεν μπορεί να χωρέσει το μυαλό ενός μουσουλμάνου μία τριαδικότητα, όπως την αντιλαμβανόμαστε, αλλά θεωρείται προφήτης.
Οι μουσουλμάνοι πιστεύουν πολύ στην μοίρα, το κισμέτ και είναι πολλοί εκείνοι που εξαρτούν την ζωή τους από τέτοιες προλήψεις και δεισιδαιμονίες.
Ιερό βιβλίο έχουν το Κοράνιο, που αποτελείται από 114 κεφάλαια και θεωρείται θεόπεμπτο.
Οι βυζαντινοί αντιμετώπισαν αδιάφορα στην αρχή των μωαμεθανισμό, αλλά οι Άραβες άρχισαν να εξαπλώνονται, κυριεύοντας εδάφη της βυζαντινής αυτοκρατορίας.
Τελικά η Μέση Ανατολή, που για αιώνες ήταν χριστιανική, χάθηκε και έγινε μουσουλμανική. Το ίδιο συνέβη και στην Αίγυπτο, όπου κυριάρχησαν οι μουσουλμάνοι.
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 1η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 2η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 3η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 4η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 5η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 6η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 7η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 8η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 9η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 10η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 11η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 12η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 13η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 14η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 15η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 16η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 17η Συνάντηση
«Εκκλησιαστική Ιστορία»: 18η Συνάντηση