Συνεχίστηκε την Δευτέρα 10 Μαΐου με την 14η διαδικτυακή συνάντηση, η σειρά των μαθημάτων που πραγματοποιεί ο Συγγραφέας – Ραδιοφωνικός Παραγωγός κ. Στέφανος Μίλεσης, με γενικό τίτλο «Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά», στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».
Το οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά συνεχίστηκε, με τον εποικισμό του έρημου Πειραιά, την περίπτωση των Υδραίων και των Χίων, τον λόγο που οι Υδραίοι εποίκησαν τον Πειραιά μαζικώς, τις δυσκολίες των πρώτων χρόνων, την ζωή των εποίκων και την καθημερινότητά τους, την άφιξη του Όθωνα, την περίπτωση της Αθήνας, την διανομή γηπέδων στον Πειραιά με ευνοϊκούς όρους και την πρόταση του βαυαρού αρχιτέκτονα Γκούτενσον.
Όταν τον Φεβρουάριο του 1833 υπεγράφη στο Λονδίνο το πρωτόκολλο με το οποίο αναγνωριζόταν η ανεξαρτησία της Ελλάδας, άρχισαν αμέσως οι συζητήσεις και οι διαφωνίες, γύρω από το ζήτημα του καθορισμού της πρωτεύουσας του νέου κράτους. Ευθύς εξαρχής, η Αθήνα προηγείτο όλων των πόλεων, καθώς λάμβανε υποστήριξη από τον πατέρα του Όθωνα, βασιλιά της Βαυαρίας Λουδοβίκο.
Όμως η Αθήνα της εποχής εκείνης, συγκρινόμενη ακόμα και με τις υπόλοιπες πόλεις που άκμαζαν προεπαναστατικά, υστερούσε σε μέγεθος, κίνηση και δομές. Ο Λουδοβίκος ήταν εκείνος που επέμενε πεισματικά την Αθήνα για πρωτεύουσα, καθώς εξέπεμπε την ιστορική μαγεία του παρελθόντος της και θα συνέδεε το σύγχρονο ελληνικό κράτος με το όνομα της αρχαίας Ελλάδας.
Για τον Πειραιά δεν γινόταν φυσικά κανένας λόγος, καθώς ακόμα ήταν έρημος. Η Αντιβασιλεία του Όθωνα έστειλε τον Βαυαρό αρχιτέκτονα Γκούτενσον με ένα γεωμέτρη, για να εξετάσουν τις τεχνικές συνθήκες και το πως θα μπορούσε η Αθήνα να στηρίξει την υποψηφιότητα της ως πρωτεύουσας, για να μπορέσει να ανταποκριθεί στα δεδομένα μιας σύγχρονης εποχής. Παραδόξως όμως, οι δύο απεσταλμένοι, γνωμοδότησαν ότι η πρωτεύουσα έπρεπε να οικοδομηθεί στη θέση του αρχαίου Πειραιά, καθώς αποτελούσε σπουδαία στρατηγική θέση. Για λόγους ασφαλείας, το σχέδιο Γκούτενσον απορρίφθηκε.
Το κράτος, την εποχή αμέσως μετά τους αιματηρούς αγώνες της επανάστασης, δεν είχε να μεριμνήσει μόνο για τη νέα πρωτεύουσα, αλλά και για τη στέγαση των θυμάτων που ανέρχονταν σε εκατοντάδες χιλιάδες, όπως η εγκατάσταση των προσφύγων των Υδραίων και των Χίων.
Έτσι, εκδόθηκαν σωρεία βασιλικών διαταγμάτων, που αφορούσαν στην προσφορά γης σε Υδραίους και Χιώτες, που κατέφθαναν για να επιλύσουν το βιοποριστικό τους ζήτημα. Η κατάσταση των προσφύγων. των πρώτων δηλαδή οικιστών του Πειραιά, ήταν δραματική. Οι Υδραίοι ανταποκρίθηκαν και σύντομα πολλές οικογένειες έσπευσαν να εγκατασταθούν στον Πειραιά. Η αποκατάσταση των αγωνιστών, αποτελούσε την περίοδο εκείνη προτεραιότητα.
Αναρίθμητες δυσκολίες παραμόνευαν όποιον αποφάσιζε την μετοικεσία στο αρχαίο λιμάνι. Γρήγορα, οικίες που θύμιζαν νησιώτικες, αντικατέστησαν τις μικρές αρχικές καλύβες, τα λεγόμενα καλυβόσπιτα. Ορεινός ο Πειραιάς, έπρεπε να οικοδομηθεί πάνω σε ανωφέρειες και κατωφέρειες.
Οι Υδραίοι, παρά τις δυσκολίες, κατέφταναν διαρκώς στον Πειραιά, δημιουργώντας την Υδραϊκή συνοικία. Αντίθετα οι Χιώτες, δεν τους ακολούθησαν σε τόσο μεγάλο αριθμό, διότι ένα μεγάλο μέρος τους εγκαταστάθηκε στη Σύρο.
Τον Αύγουστο του 1834, το αγγλικό πλοίο Μαδαγασκάρη, φέρνει τον πρώτο βασιλιά της Ελλάδας, Όθωνα, που καταφθάνει πανηγυρικώς στην πόλη του Πειραιά, με σκοπό να ανέλθει στη νέα πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους, την Αθήνα.
Πρώτος δήμαρχος του «χωρίου Πειραιεύς» ήταν ο Υδραίος Κυριάκος Σερφιώτης, που υπήρξε ο θεμελιωτής της πόλης. Επί των ημερών του, έγιναν σχεδόν τα πάντα, πρώτο σχολείο, πρώτο σχέδιο πόλης, πρώτη εκκλησία, μέχρι και δημοτική αστυνομία.
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 1η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 2η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 3η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 4η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 5η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 6η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 7η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 8η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 9η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 10η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 11η Συνάντηση