Συνεχίστηκε την Τρίτη 29 Ιουνίου, με την 30η συνάντηση, η σειρά διαλέξεων που πραγματοποιεί ο Εικαστικός και Συγγραφέας κ. Βαγγέλης Παππάς, με γενικό τίτλο «Γνωρίζω την Ελληνική μου ταυτότητα», στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».
Οι συναντήσεις θα συνεχισθούν τον Οκτώβριο και θα ολοκληρωθούν τον Δεκέμβριο του 2021, καλύπτοντας όλη την χρονική περίοδο της επετείου των 200 χρόνων από την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821.
Η συνάντηση περιλάμβανε το 10ο μέρος του αφιερώματος στον Βυζαντινό Ελληνισμό και ειδικότερα την τελευταία Ελληνική Αναγέννηση και την δυναστεία των Παλαιολόγων.
Όταν έγινε η ανακατάληψη της Πόλης το 1261, αυτό που βρήκαν οι Έλληνες, ήταν ένα πραγματικό κουφάρι, μια πόλη που οι δυτικοί την είχαν απογυμνώσει εντελώς. Πλέον η Ρωμανία και μέχρι την πτώση της το 1453, θα διοικείται από την μακροβιότερη δυναστεία στην ιστορία της, τους Παλαιολόγους.
Πρώτος της δυναστείας, ήταν ο Μιχαήλ Η’, που ήταν επιφανής στρατιωτικός. Ο λαός τον μίσησε γιατί στέφθηκε αυτοκράτορας, τυφλώνοντας το νόμιμο διάδοχο του θρόνου Ιωάννη Λάσκαρη.
Θα τολμήσει την ένωση των Εκκλησιών και θα κάνει πολύ δραστικές κινήσεις. Ο Πάπας ζητούσε υποταγή στο πρωτείο του, αποδοχή του φιλιόκβε και όλων όσων δημιούργησαν το χάσμα με τους Ορθοδόξους.
Ο αυτοκράτορας έδωσε εντολή στους αντιπροσώπους του, που είχαν μεταβεί στη σύνοδο της Λυών το 1274, να τα δεχθούν όλα και υπέγραψαν την υποταγή του στον Πάπα.
Ο λαός δεν το δέχθηκε ποτέ αυτό και εξεγέρθηκε μαζί με τον κλήρο. Έχουμε έτσι την απαρχή μίας μεγάλης έριδας που θα ταλανίσει την αυτοκρατορία, για τα επόμενα τελευταία 200 χρόνια της ζωής της, η έριδα μεταξύ ενωτικών και ανθενωτικών.
Στα 200 χρόνια που κυβέρνησαν οι Παλαιολόγοι, συνέβη μια σπουδαία ελληνική αναγέννηση, που προηγήθηκε της ιταλικής και της έδωσε τους σπόρους για να δημιουργηθεί.
Είναι αναγέννηση των τεχνών, των γραμμάτων, της φιλοσοφίας, της ποίησης, της επιστήμης και αποτελεί κάτι μοναδικό. Κι όλα αυτά, την ίδια ώρα που το κράτος παρακμάζει, και αυτό θεωρείται ιστορικό παράδοξο.
Αυτό το παράδοξο φαίνεται ιδιαίτερα, από την θετική του πλευρά, στο φαινόμενο που λέγεται Μανουήλ Πανσέληνος. Είναι ένα μυθικό πρόσωπο στο χώρο της ζωγραφικής, ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη και ευρύτερα την Μακεδονία.
Είναι ο κορυφαίος ζωγράφος της Παλαιολόγειας αναγέννησης και ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες, όλων των εποχών. Το μεγάλο και αξεπέραστο έργο του, είναι η ζωγραφική που έκανε στο Πρωτάτο των Καρυών του Αγίου Όρους, αποτελώντας το αποκορύφωμα της δουλειάς του.
Έδρασε στην Θεσσαλονίκη, την περίοδο που η πόλη ήταν το κέντρο μιας νέας ζωγραφικής έκφρασης, που ονομάστηκε Μακεδονική Σχολή και ο Πανσέληνος είναι ο κορυφαίος αυτής της σχολής. Η Μακεδονική Σχολή ανανέωσε τεχνοτροπικά και αισθητικά, την παραδοσιακή ελληνική ζωγραφική.
Οι μορφές του Πανσέληνου, έχουν έναν αναπάντεχο ρεαλισμό, μια δραματική έκφραση στα πρόσωπα και παράλληλα μια βαθιά πνευματικότητα.
Τα σώματα έχουν τρομερή πλαστικότητα και έχουν τον χαρακτήρα γλυπτού, γιατί ο καλλιτέχνης υιοθετεί πρότυπα από την αρχαία ελληνική τέχνη.
Άλλο στοιχείο της ζωγραφικής του, είναι η μνημειακότητα καθώς και η προσωπικότητα στα χαρακτηριστικά των μορφών, δηλαδή θέλει να βγάλει τον χαρακτήρα κάθε προσώπου. Και τέλος, τα υπέροχα και εκτυφλωτικά χρώματα του, τα οποία διατηρούνται μετά από τόσους αιώνες.
Μια άλλη σημαντική μορφή αυτής της αναγέννησης, που την έκανε σπόρο για να την φυτεύσει στην δύση, είναι ο Γεώργιος Πλήθων Γεμιστός. Σε αυτόν οφείλεται εν πολλοίς, η ιταλική αναγέννηση.
Στην σύνοδο της Φεράρας-Φλωρεντίας θα υπερασπιστεί την ορθόδοξη θέση πάνω στο φιλιόκβε, θα καταγγείλει τα πρωτεία του Πάπα, θα διαλύσει τα επιχειρήματα των καθολικών και επιπλέον, θα υπερασπιστεί την μοναδικότητα της Ορθοδοξίας.
Θα πάει στην Φλωρεντία και θα κάνει διαλέξεις για τον Πλάτωνα. Οι Ιταλοί μαγεύτηκαν και ο ίδιος ζήτησε να χτίσουν μία ακαδημία που να μιλάνε για την ελληνική γραμματεία, όπως και έγινε.
Άλλη σπουδαία προσωπικότητα, που βγαίνει από την ελληνική αναγέννηση και μεταλαμπαδεύει πράγματα στη δύση για να δημιουργηθεί η δυτική αναγέννηση, είναι ο Εμμανουήλ Χρυσολωράς.
Στη Φλωρεντία δίδαξε συστηματικά ελληνικά, προκειμένου να μπορούν να διαβάζουν απευθείας τα ελληνικά κείμενα και προκάλεσε τεράστιο ενθουσιασμό, στους Ιταλούς μαθητές του. Ακόμη, δίδαξε και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Ιταλίας.
Πολλοί λόγιοι Έλληνες φεύγουν στην δύση και σπέρνουν λόγο ελληνικό, γιατί έβλεπαν ότι η Ρωμανία δεν αντέχει άλλο. Άρα έπρεπε, όλοι αυτοί οι αστείρευτοι θησαυροί του ελληνικού πλούτου, να μεταφερθούν στην δύση.
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (1)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (2)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (3
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (4)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (5)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (6)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (7)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (8)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (9)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (10)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (11)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (12)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (13)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (14)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (15)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (16)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (17)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (18)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (19)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (20)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (21)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (22)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (23)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (24)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (25)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (26)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (27)