Συνεχίστηκε την Δευτέρα 17 Μαΐου με την 15η διαδικτυακή συνάντηση, η σειρά των μαθημάτων που πραγματοποιεί ο Συγγραφέας – Ραδιοφωνικός Παραγωγός κ. Στέφανος Μίλεσης, με γενικό τίτλο «Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά», στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».
Το οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά συνεχίστηκε με τον πρώτο Δήμαρχο Πειραιά Κυριάκο Σερφιώτη, τις πρώτες ενέργειες του Δημάρχου, την οικοδόμηση του Αγίου Σπυρίδωνα, τους πρώτους δασκάλους του Πειραιά και τις δυσκολίες των εκπαιδευτικών, το Νεόφυτο Βάμβα, την ανάπτυξη του λιμανιού, την εισαγωγή στην εποχή του ατμού, την προβλήτα της Τρούμπας, τον αγωνιστή της επανάστασης Γιαννακό Τζελέπη.
Ο Κυριάκος Σερφιώτης, πρώτος Δήμαρχος του Πειραιά, γεννήθηκε στην Ύδρα. Εγκαθίσταται στον Πειραιά πριν ακόμη την ανακήρυξη του σε δήμο και ασχολείται με το εμπόριο. Τα πρώτα βήματα δημιουργίας του Σερφιώτη ήταν η απόφαση για την ανέγερση της εκκλησίας του Αγίου Σπυρίδωνα, η μεταφορά του Τελωνείου, η ίδρυση βιβλιοθήκης, το χτίσιμο νοσοκομείου κ.α.
Οι Πειραιώτες, αναγνωρίζοντας όλες τις θυσίες του Μοναστηριού του Αγίου Σπυρίδωνα, έβαλαν στόχο να ξαναχτίσουν τουλάχιστον την εκκλησία, που ήταν η καρδιά του άλλοτε κραταιού μοναστηριού και ήθελαν να αναγείρουν έναν μεγαλοπρεπή ναό στη θέση των ερειπίων. Ο σημερινός ναός είναι μεταγενέστερος και θεμελιώθηκε επί δημαρχίας Δημητρίου Μουτσοπούλου.
Στη δεύτερη θητεία του Σερφιώτη στον Πειραιά, εγκαταστάθηκε και η Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, όπου παρέμεινε στην πόλη για 57 ολόκληρα χρόνια.
Εξήντα περίπου ημέρες μετά την σύσταση του δήμου, με πρώτο Δήμαρχο τον Κυριάκο Σερφιώτη, ιδρύεται το πρώτο σχολείο, το αλληλοδιδακτικό (αντίστοιχο του σημερινού δημοτικού), που ήταν μεικτό και είχε πρώτο δάσκαλο τον Δημήτριο Κυδωνιάτη. Αργότερα, ιδρύεται σχολείο αποκλειστικά για κορίτσια, το λεγόμενο Σχολείο των Κορασίων.
Σχεδόν ταυτόχρονα με την λειτουργία των δύο αυτών σχολείων, διαδόθηκε η φήμη ότι ο μέγας διδάσκαλος του Έθνους, Νεόφυτος Βάμβας, θα ερχόταν στον Πειραιά, ως μέλος τος επιτροπής για την εγκατάσταση των Χίων στην πόλη. Η φήμη αυτή τον ήθελε να ιδρύει ιδιωτικό σχολείο.
Πραγματικά, ίδρυσε το πρώτο ιδιωτικό σχολείο, όπου θα σπουδάζουν δέκα άποροι μαθητές, άνευ διδάκτρων, με την υποχρέωση ο δήμος να αναλάβει το μίσθωμα του σχολείου. Η λειτουργία του σχολείου κράτησε για μικρό διάστημα, αφού ο Βάμβας διορίστηκε καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Η κατάσταση του λιμανιού αποτέλεσε βασικό μέλημα των πρώτων κατοίκων του Πειραιά, που σε επιστολές τους στις βασιλικές υπηρεσίες προσπαθούσαν να περιγράψουν την μιζέρια που επικρατούσε. Γι’ αυτό και μία από τις πρώτες αποφάσεις της δημοτικής αρχής, ήταν η αναζήτηση χρημάτων για την ανάπτυξη υποδομής του λιμανιού.
Το 1848 η κίνηση του λιμανιού ανέρχεται στις 7.000 πλοία, αφίξεις και αναχωρήσεις, από τα οποία τα 250 είναι ατμοκίνητα. Ο ατμός κάνει δυναμικά την εμφάνιση του και το λιμάνι πρέπει να προσαρμοστεί στη νέα εποχή.
Κατασκευάζεται μια μεγάλη αποβάθρα με δημοτικό φρεάτιο, όπου δι’ αντλήσεως υδρεύονταν τα ατμόπλοια, εξ’ ου και η προβλήτα έλαβε την ονομασία Τρούμπα. Κατασκευάζεται η προκυμαία της Ακτής Μιαούλη και η Βασιλική Αποβάθρα, ενώ αξιοσημείωτη είναι η σιδηροδρομική σύνδεση με την Αθήνα, που συνετέλεσε στην αύξηση της κίνησης του λιμανιού.
Η συνάντηση έκλεισε με την αναφορά στον αγωνιστή της επανάστασης Γιαννάκη Τζελέπη, που συμμετείχε σε όλες τις μάχες που διεξήχθησαν στην ευρύτερη περιφέρει του Πειραιά.
Οικοδόμησε το σπίτι του στην έρημη, ακόμη, ακτή, που μεταγενέστερα θα λάβει το όνομα του και θα μείνει γνωστή μέχρι σήμερα ως Ακτή Τζελέπη.
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 1η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 2η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 3η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 4η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 5η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 6η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 7η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 8η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 9η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 10η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 11η Συνάντηση
«Οδοιπορικό στην ιστορία του Πειραιά»: 12η Συνάντηση