12 Μαΐου, 2021

Select your Top Menu from wp menus

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία» 10η Συνάντηση

Συνεχίστηκαν την Πέμπτη 15 Απριλίου, με την 10η διαδικτυακή συνάντηση, τα μαθήματα του Σεμιναρίου Θεατρικής Παιδείας με εισηγητή τον Ηθοποιό – Σκηνοθέτη κ. Δημήτρη Κοντοδήμο και την συνεργασία της Ομάδας «Θύρσος», στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».

Η συνάντηση περιελάμβανε αφιέρωμα στον μεγάλο δημιουργό Ίψεν.

Η εξέλιξη του θεάτρου από τον 16ο αιώνα και μετά, η σύνθεση του αρχαιοελληνικού δράματος με την ιταλική κουλτούρα, ήταν φυσικό και επόμενο να επηρεάσει την Γερμανία, τον 18ο αιώνα. Με αργά βήματα θεμελιώνεται το θέατρο τον 18ο αιώνα, για να περάσουμε στις αρχές του σύγχρονου θεάτρου, τον 19ο αιώνα. Η Αμερική βάζει τις βάσεις και αναπτύσσει το θέατρο και την υποκριτική, επηρεασμένη από Άγγλους ηθοποιούς που πάτησαν το πόδι τους στην Βιρτζίνια.

Μετά το 17ο αιώνα και την βιομηχανική επανάσταση, οι ανάγκες του κόσμου αλλάζουν, ξεφεύγουν από την πρακτικότητα των καθημερινών πραγμάτων, για να εισέλθουν σε πιο βαθείς στοχασμούς και προβληματισμούς.Άρχισε το θέατρο να ασχολείται με κοινωνικά προβλήματα σε παγκόσμιο επίπεδο και να αναλύει ψυχολογικές διακυμάνσεις της κοινωνίας και των ανθρώπων.

Ο μεγαλύτερος συγγραφέας, πατέρας του ψυχολογικού δράματος και του ρεαλισμού, που ασχολήθηκε με αυτές τις κοινωνικές διακυμάνσεις, είναι ο Ίψεν. Νορβηγός συγγραφέας, σκηνοθέτης και ηθοποιός. Ασχολήθηκε με τα προβλήματα των κοινωνικών δομών και των διαπροσωπικών σχέσεων. Και ειδικά, με την προφανή ανομία της παράλληλης ερωτικής σχέσης.

Χρησιμοποίησε το ιψενικό τρίγωνο, που αποτελείτο από δύο συστατικά. Από τη μία έχουμε την μη εύκολη αποκοπή των παιδιών από τα γονεϊκά πρότυπα του πατέρα ή της μητέρας, και από την άλλη την βαθύτερη και αρχέγονη, βάρβαρη σχεδόν για τα σημερινά δεδομένα, υπόσταση του ανθρώπου μέσα από την φύση.

Στο πρώτο συστατικό βλέπουμε τα παιδιά που κουβαλούν τα πρότυπα των γονέων τους, και τα φέρουν συνειδητά ή ασυνείδητα, στις μετέπειτα σχέσεις τους, και ειδικά τις ερωτικές, με αποτέλεσμα να επηρεάζουν ουσιαστικά την ζωή τους.

Στο δεύτερο συστατικό, βλέπουμε την άγρια κραυγή του ανθρώπου για ελευθερία και επιστροφή στις εκβολές που έχει στις ρίζες του, που ανάγονται στην ίδια την ελευθερία της φύσης, εκεί που δεν ισχύουν οι κοινωνικές νόρμες και οι ηθικοί κανόνες, που αποτελούν μία συνθήκη της κοινωνίας.

Ο Ίψεν για να περάσει αυτούς τους προβληματισμούς, των γονεϊκών προτύπων και την θέληση της ελευθερίας των ανθρώπων, βάζει τους ήρωες του να αμφιταλαντεύονται ανάμεσα σε δύο πρόσωπα, γυναίκες αν είναι άντρας και αντίστροφα. Αυτό είναι το ιψενικό τρίγωνο που εκφράζει την καταδυνάστευση της θέλησης του ανθρώπου, λόγω των γονεϊκών προτύπων του, της ενοχής του και της ουσιαστικής έλλειψης ελευθερίας από την ανθρώπινη φύση του.

Έγραψε αρκετά θεατρικά έργα που όλα βασίζονται σε αυτούς τους προβληματισμούς. Προς το τέλος της ζωής του, έγραψε την «αγριόπαπια», το μόνο έργο που, εκτός από αυτούς τους προβληματισμούς, αναλύει και ένα μείζον φιλοσοφικό ζήτημα. Η ανθρώπινη φύση έχει την δυνατότητα μέσω της δημιουργικής φαντασίας, να πλάθει εικόνες, τις οποίες χρησιμοποιεί ως ρεαλιστικές εικόνες της ζωής. Αυτό το κάνει για να κρατήσει ισορροπία απέναντι στην ρεαλιστική αλήθεια, που ίσως να μην μπορεί να αντιμετωπίσει.

Αυτό το μέσο που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος, μέσω της πλάνης του, για να δημιουργήσει ισορροπία, ο Ίψεν το ονόμασε ζωτικό ψεύδος. Αυτό ακριβώς πραγματεύεται και η «αγριόπαπια».

Εδώ ο μεγάλος δημιουργός θέτει ένα μείζον ηθικό και φιλοσοφικό δίλημμα. Ασφαλώς είναι νοσηρό να ζει κάποιος μέσα από την πλάνη του και να παρερμηνεύει την αλήθεια, αλλά πόσο δικαίωμα έχει κάποιος τρίτος, παραβαίνοντας την βούληση του και τα ψυχολογικά του όρια, να αυτοανακηρύσσεται τιμωρός, εφαρμόζοντας έναν ακραίο ιδεαλισμό της αλήθειας. Ποιος νοσεί περισσότερο, αυτός που βρίσκεται στην πλάνη του, ή αυτός που αυτοανακηρύσσεται τιμωρός; Την απάντηση καλείται να δώσει ο θεατής.


«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 1η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 2η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 3η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 4η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 5η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 6η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 7η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 8η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 9η Συνάντηση

 

Related posts