29 Μαρτίου, 2024

Select your Top Menu from wp menus

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία» 9η Συνάντηση

Συνεχίστηκαν την Πέμπτη 8 Απριλίου, με την 9η διαδικτυακή συνάντηση, τα μαθήματα του Σεμιναρίου Θεατρικής Παιδείας με εισηγητή τον Ηθοποιό – Σκηνοθέτη κ. Δημήτρη Κοντοδήμο και την συνεργασία της Ομάδας «Θύρσος», στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».

Η συνάντηση περιελάμβανε αφιέρωμα στον ηθοποιό, σκηνοθέτη και δάσκαλο, Στανισλάβσκι και την μέθοδο που ανέπτυξε.

Μετά την ανάπτυξη της κωμωδίας του 16ου αιώνα, η εξέλιξη του θεάτρου επέβαλλε στον θεατρικό χώρο, τον ρόλο του συντονιστή. Κάποιον άνθρωπο δηλαδή, που να μπορέσει να συντονίσει τον σκηνοθέτη, τον μουσικό και τους ηθοποιούς, ώστε να επιφέρει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα της θεατρικής απόδοσης στους θεατές, περνώντας τα μηνύματα που θέλει ο συγγραφέας.

Η γέννηση του ψυχολογικού δράματος και του ιδιαίτερου προβληματισμού, δεν μπορούσε να είναι ανεξέλεγκτη στη σκηνή. Έτσι, ο ρόλος του συντονιστή, είναι εντελώς απαραίτητος. Ο πρώτος που διεκδικεί αυτόν τον ρόλο, είναι ο Στανισλάβσκι. Ηθοποιός, σκηνοθέτης, μα πάνω απ’ όλα δάσκαλος. Ίδρυσε, μαζί με τον Βλαντιμίρ Νταντσένκο, το Θέατρο Τέχνης της Μόσχας.

Ο ηθοποιός, μέσα από το σύστημα του Στανισλάβσκι, αποκτά μια διαφορετική διάσταση. Δύο πράγματα απαιτούνται, η εσωτερικότητα του και η διαρκής παρατήρηση του εξωτερικού κόσμου. Οι ηθοποιοί παύουν πλέον να έχουν το πομπώδες ύφος, για να μπορέσουν να παίξουν θέατρο. Αυτό το ύφος ήταν απαραίτητο για να περνούν εικονοκλαστικά μηνύματα μέσω του λόγου.

Από τη στιγμή που άρχισε να αναπτύσσεται η κίνηση, μέσα από την commedia dell’arte και να περνούμε σε πιο βαθείς προβληματισμούς και διάφορα άλλα θέματα που αναλύονται μέσα από την θεατρική πορεία, ο ηθοποιός έπρεπε να αλλάξει το ύφος του. Έτσι, ο ηθοποιός μέσα στο σύστημα του Στανισλάβσκι, άρχισε να κινείται συναισθηματικά και να δίνει τις συναισθηματικές συγκινήσεις που έπρεπε να αποδώσει στον θεατή, μέσω της συναισθηματικής του μνήμης. Δηλαδή να αντλεί τα συναισθήματα του, από την μνήμη των εμπειριών του.

Αυτή η ψυχολογική διεργασία των ηθοποιών, ήταν οδυνηρή. Μάλιστα, κάποιοι από τους ηθοποιούς δεν μπορούσαν να κρατήσουν την ισορροπία που χρειάζονταν κι έτσι έπεφταν σε κατάσταση υστερίας. Αυτό είχε ως συνέπεια, αντί η τέχνη του θεάτρου να συνεπικουρεί στην κάθαρση του ηθοποιού και στην ουσιαστική καλυτέρευση της ζωής του, να τον οδηγεί σε μια ψυχολογική νοσηρότητα και να μεταφέρεται αυτή η παθογένεια του  στην σκηνή.

Ο Στανισλάβσκι αναγκάστηκε να αναθεωρήσει το σύστημα του. Έτσι ο ηθοποιός βασιζόταν στην εσωτερική του ζωή, αλλά δεν αντλούσε συναισθηματική συγκίνηση από τις μνήμες του, αλλά από την φαντασία του.

Αργότερα, την εξέλιξη και αναδόμηση του συστήματος του σε μία νέα εποχή, έφερε η βοήθεια του μεγάλου δάσκαλου και μαθητή του Στανισλάβσκι, του Ευγένιου Βαχτάνγκοφ, που πίστευε ότι ο σκηνοθέτης δεν είναι μόνο ένας συντονιστής, αλλά ένας ιδιαίτερος δάσκαλος. Ένας δημιουργός που αφυπνίζεται στην ιδιοσυγκρασία κάθε ηθοποιού και τον ταυτίζει, ανάλογα με τις πτυχές του χαρακτήρα του, στον ρόλο.

Η διεργασία αυτή, είχε ως συνέπεια την θεμελίωση ενός νέου δρόμου. Η εξελιγμένη μέθοδος Στανισλάβσκι, θεσμοθέτησε βάσεις για την πορεία του μετέπειτα θεάτρου, αλλά και δρόμο για την ψυχολογική υποστήριξη των ανθρώπων. Έτσι το θέατρο, μέσω της σκηνοθεσίας και της ανεπτυγμένης κινησιολογίας, αρχίζει να μπαίνει στους δρόμους του ψυχοδράματος.

Οι ηθοποιοί δεν χρειάζεται πλέον να χαλκεύουν την προσωπικότητα τους. Ωστόσο απογειώνουν τους ρόλους, μέσα από αυτήν την τεχνική κι έτσι ο θεατής εισπράττει τον προβληματισμό που θέλει να δώσει ο συγγραφέας μέσα από το έργο. Βοήθησε τους ηθοποιούς να έχουν ουσιαστική κάθαρση, να μπορούν να γίνονται λειτουργοί, αλλά να αποδίδουν και τον ρόλο στον υπέρτατο βαθμό, ώστε να δημιουργείται μία όμορφη θεατρική ατμόσφαιρα.

Η εξέλιξη της κινησιολογίας και της υποκριτικής, θεσμοθετεί νέους χαρακτήρες και οι ηθοποιοί χωρίζονται σε δυναμικούς ρόλους. Η κινησιολογία αποκτά τεχνικό ενδιαφέρον, το πως μέσω της κίνησης και του λόγου, χωρίς πομπώδες ύφος, αλλά με την βοήθεια της συναισθηματικής τεχνικής του θεάτρου, θα μεταφέρεται η συγκίνηση και ο προβληματισμός στους θεατές.

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 1η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 2η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 3η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 4η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 5η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 6η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 7η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 8η Συνάντηση

Related posts