16 Απριλίου, 2024

Select your Top Menu from wp menus

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία» 8η Συνάντηση

Συνεχίστηκαν την Πέμπτη 1 Απριλίου, με την 8η διαδικτυακή συνάντηση, τα μαθήματα του Σεμιναρίου Θεατρικής Παιδείας με εισηγητή τον Ηθοποιό – Σκηνοθέτη κ. Δημήτρη Κοντοδήμο και την συνεργασία της Ομάδας «Θύρσος», στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».

Στην συνάντηση ο κ. Κοντοδήμος ασχολήθηκε με την κωμωδία του 16ου αιώνα και τον μεγάλο δημιουργό Μολιέρο.

Παράλληλα με το αγγλικό θέατρο, αναπτύσσεται και το ισπανικό θέατρο. Οι δομές των θεατρικών έργων έχουν διαφορές. Το ισπανικό θέατρο βασίζεται περισσότερο στην ιταλική κουλτούρα. Η Γαλλία επηρεάστηκε από τις βασικές αρχές του ισπανικού θεάτρου.

Το ισπανικό και το γαλλικό θέατρο, ξεκινούν μέσα από τις αυλές των πανδοχείων, όπως και το αγγλικό. Τα θεατρικά οικοδομήματα είναι πανομοιότυπα με τα αγγλικά.

Η κωμωδία αναπτύσσεται πλέον και ξεκινά από την Γαλλία μέσω του μεγάλου ηθοποιού και συγγραφέα Ζαν Πατίστ Ποκλέν, που αργότερα ονομάζεται Μολιέρος. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους δασκάλους της κωμωδίας και της δυτικής λογοτεχνίας.

Κατάφερε με την συγγραφική του δεξιοτεχνία, να φέρει την κωμωδία σε ίση θέση με την τραγωδία. Πλέον η κωμωδία, είναι εφάμιλλη της τραγωδίας και έχει βαθείς στοχασμούς και προβληματισμούς.

Ανήκε στο καλλιτεχνικό κίνημα του κλασικισμού. Τα έργα του απεικονίζουν διάφορες καταστάσεις με ιδιαίτερους προβληματισμούς. Δημιούργησε την «κομεντί φρανσέζ», το εθνικό θέατρο της Γαλλίας.

Ο Μολιέρος θεωρείται ένας από τους καλύτερους κωμωδιογράφους. Στηρίχτηκε στα πρότυπα της αρχαίας και της νέας κωμωδίας, βάζοντας μέσα την κινησιολογία της commedia del arte και ανέπτυξε μία κωμωδία που πλέον, θεωρείται εφάμιλλη της τραγωδίας, αφού οι στοχασμοί που βγαίνουν από το έργο, προσδιορίζουν την προσωπικότητα του ανθρώπου προς την καλυτέρευση.

Αξιοσημείωτα έργα του είναι «Ο ασυλλόγιστος», «Το σχολείο των συζύγων», «Το σχολείο των γυναικών», «Ταρτούφος», «Γάμος με το στανιό», «Δον Ζουάν», «Ο μισάνθρωπος», «Αμφιτρύωνας», «Ο φιλάργυρος», «Ο αρχοντοχωριάτης» κι ένα από τα πιο διαχρονικά του έργα, που παίζεται συχνά, είναι «Ο κατά φαντασία ασθενής».

Μέσα από την σάτιρα και τον ιδιαίτερο προβληματισμό για την ανθρώπινη προσωπικότητα που αναπτύσσει στα έργα του ο Μολιέρος, δημιουργεί μια δυναμική που βοηθάει στην ουσιαστική ανάλυση και λύση των ανθρώπινων προβλημάτων.

Μέσα από τις απλοϊκές καταστάσεις, που βλέπουμε στον «Κατά φαντασία ασθενή», υπάρχει ένας βαθύς και ιδιαίτερος προβληματισμός και στοχασμός.  Όταν ένας άνθρωπος, μέσα από το συναίσθημα του φόβου, γίνεται ευάλωτος και χάνει την προσωπικότητα του, γίνεται έρμαιο της θέλησης των κακόβουλων ανθρώπων, φτάνοντας στον όλεθρο, χάνει τα πάντα και γίνεται υποχείριο.

Μέσα από αυτούς τους ιδιαίτερους στοχασμούς που εκφράζει ο Μολιέρος μέσα από τα έργα του, θεσπίζει δρόμους για τους μετέπειτα κωμωδιογράφους, κρατώντας ένα αρκετά υψηλό επίπεδο και για τη νεότερη κωμωδία αργότερα.

Ένας μεταγενέστερος συγγραφέας που συνέχισε το έργο του Μολιέρου, ήταν ο Κάρλο Γκολντόνι, που έγραψε αρκετά έργα. Η ανάπτυξη της κωμωδίας του 16ου αιώνα, μέσα από τον μεγάλο συγγραφέα Μολιέρο και αργότερα τον Γκολντόνι, κατάφερε να βάλει στο θέατρο και ειδικά την κωμωδία, που αλλάζει τελείως μορφή, έναν δεδομένο προβληματισμό που βοηθάει πλέον για την πνευματική ανάπτυξη των θεατών. Η κωμωδία παύει να είναι ένα επιφανειακό μέσο διασκέδασης, αλλά μέσα από την διασκέδαση προκύπτουν ιδέες και κίνητρα, για νέα ζωή.


«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 1η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 2η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 3η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 4η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 5η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 6η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 7η Συνάντηση

Related posts