23 Νοεμβρίου, 2024

Select your Top Menu from wp menus

«Εν δράσει 2021»: «Γνωρίζω την Ελληνική μου ταυτότητα»: 16η Συνάντηση

Συνεχίστηκε την Τρίτη 9 Μαρτίου, με την 16η συνάντηση, η σειρά διαλέξεων που πραγματοποιεί ο Εικαστικός και Συγγραφέας κ. Βαγγέλης Παππάς, με γενικό τίτλο «Γνωρίζω την Ελληνική μου ταυτότητα», στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».

Οι συναντήσεις θα ολοκληρωθούν τον Δεκέμβριο του 2021, καλύπτοντας όλη την χρονική περίοδο της επετείου των 200 χρόνων από την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821.

Η διάλεξη αφορούσε το 1ο μέρος από το αφιέρωμα «Ορθοδοξία και Ελληνισμός», με έμφαση στο πρόσωπο του Μ. Βασιλείου.

Ο Μ. Βασίλειος είχε τον πόθο για μόρφωση και είχε σπουδάσει στην Καισάρεια, την Κωνσταντινούπολη και την Αθήνα, νομική, θεολογία, φιλοσοφία, ρητορική, γραμματική, αστρονομία και ιατρική. Έχουμε εδώ την περίπτωση ενός σπουδαίου μυαλού, ενός χριστιανού που λατρεύει την μόρφωση και τα γράμματα.

Της γέννησης του Μ. Βασιλείου, είχε προηγηθεί το Διάταγμα των Μεδιολάνων, που θέσπισε την ανεξιθρησκεία στην Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και τερματίζει τους διωγμούς των χριστιανών, νομιμοποιώντας την χριστιανική Εκκλησία ως επιτρεπόμενη θρησκεία.

Έτσι, ο Μ. Βασίλειος γεννιέται μέσα σε μια οικογένεια χριστιανών και σε ένα ευνοϊκό περιβάλλον, όπου ο χριστιανισμός εκφράζονταν πολύ πιο ελεύθερα. Ήταν φιλομαθής, ευφυέστατος, και πρώτος του δάσκαλος ήταν ο πατέρας του Βασίλειος που τον έστειλε στον καλύτερο ρήτορα, τον Λιβάνιο, τον σπουδαιότερο της εποχής.

Ο Λιβάνιος είχε διδάξει και τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, ενώ μαθητής του ήταν και ο ανιψιός του Μ. Κωνσταντίνου, Ιουλιανός ο Παραβάτης. Ο Ιουλιανός ήταν χριστιανός, αλλά πολύ γρήγορα αποστράφηκε τον χριστιανισμό στα νιάτα του, λόγω πολλών παραγόντων.

Ο πρώτος παράγοντας ήταν ότι είχε πολύ άσχημα παιδικά χρόνια, μία τραυματική παιδική ηλικία, αφού όλη του η οικογένεια δολοφονήθηκε από έναν εκ των υιών του Μ. Κωνσταντίνου, τον Κωνστάντιο, που διέδιδε τη φήμη ότι ο πατέρας του είχε δηλητηριαστεί και κατηύθυνε τον στρατό να δολοφονήσει όλους τους συγγενείς του. Αυτή η τραγική εμπειρία και το τραύμα που είχε στο μυαλό του ο Ιουλιανός, δεν έσβησαν και αυτό που θυμόταν ήταν ότι ένα παλάτι χριστιανών, δολοφονούσε ο ένας τον άλλον, για το ποιος θα πάρει τον θρόνο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Ο δεύτερος παράγοντας ήταν ότι η χριστιανική παιδεία και αγωγή του Ιουλιανού, ήταν ότι χειρότερο, αφού μεγάλωσε κοντά σε Αρειανιστές ραδιούργους επισκόπους, που του έδιναν την γνώση για την ενσάρκωση του Χριστού, με τον πιο άθλιο τρόπο.

Όλα αυτά έκαναν τον Ιουλιανό να νιώσει μια αποστροφή. Πήγε στην Αθήνα να μαθητεύσει στη φιλοσοφία και εκεί γνώρισε τον Μ. Βασίλειο και τον εγκάρδιο φίλο του, άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο. Συνειδητοποίησε ότι ο χριστιανισμός εξελληνίζεται, ότι αυτοί οι άνθρωποι, μπόλιαζαν αρμονικά την ελληνική γραμματεία με την θεολογία των χριστιανών και αυτό το θεώρησε μεγάλο πρόβλημα.

Τότε του δημιουργήθηκε για πρώτη φορά η ιδέα, ότι ο μόνος τρόπος για να υπάρξει μια ανάσχεση του χριστιανισμού, θα ήταν να αναλάβει ο ίδιος μια πρωτοβουλία. Οι συνθήκες τον οδήγησαν να γίνει αυτοκράτορας της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, όπου πρόβαλε μία δική του εκδοχή του ελληνισμού και αποκάλυψε το πραγματικό του πρόσωπο.

Εξήγησε σε όλους ότι ταυτίζεται ο ελληνισμός με τον πολυθεϊσμό και είναι ένα αδιαίρετο σύνολο παιδείας, κοσμοαντίληψης και λατρείας. Ήθελε να αποκλείσει τους χριστιανούς από πολλά πράγματα, όπως την παιδεία.

Ο Μ. Βασίλειος κατάφερε με επιστολή του, να καταβυθίσει το σκάφος της έπαρσης του. Και εδώ αρχίζει ο εκπληκτικός παράλληλος βίος των δύο αυτών ανθρώπων.

Ο ένας είναι παντοδύναμος αυτοκράτορας της Ρώμης, ο άλλος είναι ασκητικός, μέγας θεολόγος, πανεπιστήμονας. Ο ένας είναι πολέμιος του χριστιανισμού, ο άλλος είναι υπέρμαχος της Ορθοδοξίας.

Προτού ο Μ. Βασίλειος γίνει επίσκοπος Καισαρείας, ο Ιουλιανός κάνει τα πάντα για να αναβιώσει την εθνική θρησκεία και ο λαός άρχισε να αισθάνεται πολύ άσχημα απέναντι του και τον αποκάλεσε αποστάτη.

Ο Μ. Βασίλειος είναι ένα πρότυπο για όλους μας. Την ώρα που μάχονταν για σπουδαία θεολογικά ζητήματα, που αφορούσαν την ορθή πίστη, δεν μπορούσε να διανοηθεί ότι υπάρχουν φτωχοί άνθρωποι, αδικημένοι, πεινασμένοι, άρρωστοι.

Βοηθούσε τους πάντες ανεξάρτητα από τη φυλή, το γένος ή την θρησκεία τους. Ίδρυσε ένα τρομερό σύστημα διανομής ρουχισμού, φαγητού και χρημάτων. Δεν άφησε φτωχή οικογένεια που να μην έχει να φάει και άπορο άνθρωπο.

Ίδρυσε την περίφημη Βασιλειάδα, έξω από την Καισάρεια, ένα πρότυπο κοινωνικής αγάπης, όπου περιελάμβανε γηροκομεία, νοσοκομεία, πτωχοκομεία, ορφανοτροφεία κ.α.

Ήταν τόσο ανιδιοτελής η αγάπη του, που περιέθαλπε ο ίδιος τους λεπρούς, πηγαίνοντας άφοβα κοντά τους. Δίδασκε, έγραφε, λειτουργούσε, υπηρετούσε, βοηθούσε καθημερινά.

Έμεινε στην ιστορία ως μέγας. Μοίρασε την περιουσία του στους πάντες, μοίρασε και τον εαυτό του στους πάντες. Έγραψε σπουδαία αριστουργήματα, μεταξύ των άλλων, και την κατανυκτική θεία Λειτουργία.

Υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους και σπουδαιότερους θεολόγους και πανεπιστήμονες, μία σπάνια μορφή στην ελληνική και ανθρώπινη ιστορία.


«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (1)

«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (2)

«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (3

«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (4)

«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (5)

«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (6)

«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (7)

«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (8)

«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (9)

«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (10)

«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (11)

«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (12)

«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (13)

«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (14)

«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (15)

Related posts