Συνεχίστηκαν την Πέμπτη 4 Μαρτίου, με την 5η διαδικτυακή συνάντηση, τα μαθήματα του Σεμιναρίου Θεατρικής Παιδείας με εισηγητή τον Ηθοποιό – Σκηνοθέτη κ. Δημήτρη Κοντοδήμο και την συνεργασία της Ομάδας «Θύρσος», στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».
Η 5η συνάντηση ασχολήθηκε με την κωμωδία και τον κύριο αντιπρόσωπο της, τον Αριστοφάνη.
Μετά την εξέλιξη της τραγωδίας, εξελίσσεται και η κωμωδία. Η κωμωδία γεννιέται από την γιορτή που γινόταν τον Ιανουάριο, τα Λήναια. Ήταν κωμικά ξεφαντώματα που σατίριζαν διάφορες καταστάσεις μυθικών ή άλλων προσώπων.
Όλη η τελετουργία είχε σκοπό την διασκέδαση. Οι σάτυροι ήταν τα βασικά πρόσωπα για τα κωμικά ξεφαντώματα. και ήταν κατώτερα μυθικά όντα, με πόδια και ουρά τράγου, υπηρέτες του θεού Διόνυσου.
Οι ασχολίες τους ήταν η κιθάρα, ο αυλός, το μεθύσι, ο τρύγος και το κυνήγι των κοριτσιών. Αποτελούσαν τα κύρια πρόσωπα στο σατιρικό δράμα, που γράφονταν από τους τραγωδούς, για να διακωμωδήσει και να σατιρίσει, τις ίδιες τις τραγωδίες που είχαν καταθέσει.
Έτσι, κατόρθωσαν να γίνουν πιο εύπεπτες οι έννοιες που ήδη φαινόντουσαν μέσα στις τραγωδίες. Βελτίωναν δηλαδή τα συμπεράσματα.
Επηρεασμένοι οι κωμωδιογράφοι από τους τραγικούς και από τα κωμικά ξεφαντώματα, ξεκινούν και γράφουν διασκεδαστικές φάρσες, που ονομάζονται κωμωδίες.
Κύριος εκπρόσωπος της αρχαίας κωμωδίας, ήταν ο Αριστοφάνης. Ήταν συντηρητικός στις απόψεις του και έμενε σταθερός στις θέσεις του. Ήταν μαχητής της παράδοσης και των παλαιών αρχών.
Στα έργα του βλέπουμε καυστική κριτική δημοσίων και πολιτικών προσώπων. Κυριαρχεί η αισχρολογία, που για εκείνη την εποχή ήταν σάτιρα πολιτικών γεγονότων και δεδομένων, κάτι που σήμερα δεν μπορούμε να το αντιληφθούμε. Έτσι, τα έργα του Αριστοφάνη σήμερα, με την λειτουργία της αισχρολογίας, τα δεχόμαστε εντελώς επιφανειακά.
Το κοινό αγάπησε πάρα πολύ τον Αριστοφάνη. Άλλωστε η κωμωδία είχε την δυνατότητα να εισχωρεί πιο εύκολα στο υποσυνείδητο των ανθρώπων και να τους επηρεάζει πιο άμεσα από την τραγωδία και το δράμα.
Ό Αριστοφάνης έγραψε περίπου 46 κωμωδίες από τις οποίες σώζονται ακέραιες οι 11. Συνήθως το όνομα τους το έδινε από το ένδυμα του εκάστοτε χορού. Σε όλα τα έργα του φαίνεται ότι είναι υπέρμαχος της ειρήνης.
Τα έργα του που σώζονται είναι τα ακόλουθα: Αχαρνής, Ιππείς, Νεφέλες, Σφήκες, Ειρήνη, Όρνιθες, Λυσιστράτη, Θεσμοφοριάζουσες, Βάτραχοι, Εκκλησιάζουσες, Πλούτος.
Ο Αριστοφάνης γράφοντας το έργο «Λυσιστράτη», θέλησε να δείξει την αδυναμία των ανδρών, απέναντι στην θέληση των γυναικών, όταν αυτή επιβάλλεται να έρθει αντιμέτωπη με τις ανάγκες τους.
Στην Αρχαία Ελλάδα θεωρούσαν ότι οι άνδρες είχαν την δυνατότητα να επιβληθούν πιο εύκολα στην αναγκαιότητα τους, ως πολεμιστές, στις γυναίκες τους. Με το έργο του αυτό ο Αριστοφάνης αποδεικνύει την αδυναμία των ανδρών σε αυτό το ζήτημα.
Ο Αριστοφάνης ήταν ένας φωτεινός πυλώνας που επηρέασε δυναμικά τους νεότερους συγγραφείς.
«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 1η Συνάντηση
«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 2η Συνάντηση