Συνεχίστηκε την Τρίτη 16 Φεβρουαρίου, η σειρά διαλέξεων που πραγματοποιεί ο Εικαστικός και Συγγραφέας κ. Βαγγέλης Παππάς, με γενικό τίτλο «Γνωρίζω την Ελληνική μου ταυτότητα», στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».
Οι συναντήσεις θα ολοκληρωθούν τον Δεκέμβριο του 2021, καλύπτοντας όλη την χρονική περίοδο της επετείου των 200 χρόνων από την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821.
Η διάλεξη αφορούσε το 5ο μέρος από το αφιέρωμα στην «Ελληνική φιλοσοφία», με επίκεντρο τον Επίκουρο, που αποτελεί ένα μεγάλο κεφάλαιο του ανθρώπινου στοχασμού. Η σχολή του Επίκουρου, ο λεγόμενος Κήπος, επηρέασε καταλυτικά την ανθρώπινη σκέψη.
Η ίδρυση αυτής της σχολής αποτέλεσε διπλή πρόκληση. Καταρχήν να μπορέσει να σταθεί με αξιώσεις, δίπλα στην Ακαδημία του Πλάτωνα και το Λύκειο του Αριστοτέλη.
Το δεύτερο, να προσελκύσει μαθητές, οι οποίοι θα έπρεπε να ξέρουν, ότι δεν πήγαν εκεί για να αποκτήσουν γνώσεις προκειμένου να έχουν μια ακαδημαϊκή καριέρα ή να τις χρησιμοποιήσουν σε διάφορα δημόσια αξιώματα, αλλά ότι θα φύγουν από την σχολή άλλοι άνθρωποι.
Ο Επίκουρος τα πέτυχε και τα δύο. Έγραψε πολλά βιβλία κατηγορώντας τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη, μια σφοδρή επίθεση στην Ακαδημία και το Λύκειο, για να αποδείξει ότι δεν έχουν καταλάβει τι είναι φιλοσοφία.
Ο Επίκουρος πρεσβεύει ότι η φιλοσοφία είναι μία τέχνη, η τέχνη της ζωής. Και ανοίγει την σχολή του, δεχόμενος τους πάντες, άνδρες, γυναίκες, παιδιά, πλούσιους, φτωχούς, δούλους. απαίδευτους, μέχρι και ιερόδουλες.
Όλοι μπορούσαν να γίνουν αποδεκτοί, γιατί όλοι μπορούσαν να γίνουν φιλόσοφοι, με την έννοια ότι όλοι μπορούν να ευτυχήσουν. Οποιοσδήποτε άνθρωπος σε οποιαδήποτε ηλικία, μπορεί να γίνει ευτυχισμένος. Η φιλοσοφία είναι η υγεία της ψυχής και κατ’ επέκταση η υγεία του σώματος.
Η ζωή είναι η ηδονή, ο πυρήνας της ευτυχίας του ανθρώπου.
Ο Επίκουρος μιλώντας για ηδονισμό αναφέρονταν σε μια άλλου, υψηλού επιπέδου απόλαυση, που ταυτίζεται με το καλό. Ενώ το κακό, το ταίριαζε με τον πόνο. Άρα το καλό είναι η ηδονή, το κακό είναι ο πόνος.
Εξηγούσε ότι η ηδονή, δεν έχει καμία σχέση με τις ανόητες, καταστρεπτικές ηδονές που καταλαβαίνουν οι περισσότεροι, αλλά εννοούσε την καταστηματική ηδονή, την μόνιμη ηδονή. Για να έχουν οι άνθρωποι μια τέτοια ηδονή, πρέπει να έχουν ολιγάρκεια και να περιορίσουν τις περιττές τους επιθυμίες.
Επειδή η φιλοσοφία είναι ένας τρόπος να ζει ο άνθρωπος, είναι κι ένας τρόπος ο οποίος μεριμνά την ηρεμία και την ευδαιμονία του ανθρώπινου ψυχισμού. Ευδαίμων είναι αυτός που γνωρίζει τα καλά και γι’ αυτό είναι μακάριος και ευτυχής.
Ο Επίκουρος δημιούργησε την τετραφάρμακο, που διδάσκει ότι ο Θεός δεν εμπνέει κανέναν φόβο, ο θάνατος δεν πρέπει να μας φέρνει κάποια ταραχή, το αγαθό αποκτιέται εύκολα και το κακό υποφέρεται εύκολα.
Παρουσιάζοντας τις ηδονές, ο Επίκουρος τις κατατάσσει ως φυσικές και αναγκαίες, φυσικές αλλά όχι αναγκαίες, ούτε οι φυσικές ούτε οι αναγκαίες αλλά αυτές που δημιουργούνται από την ματαιοδοξία του ανθρώπου.
Χρειάζεται λοιπόν υπομονή και σύνεση, και να κάνει ο άνθρωπος τις κατάλληλες επιλογές. Το νόημα της ζωής, κατά τον Επίκουρο, βρίσκεται στην εξάλειψη όλων των περιττών επιθυμιών, που βρίσκονται έξω από τις βασικές ανάγκες του ανθρώπου.
Δίδασκε ακόμη τον άνθρωπο, να ζει απαρατήρητος, μακριά από την φασαρία του κόσμου και τα «θέλω» των άλλων. Να καθαρίσει τον εαυτό του, να καταλάβει ποιος είναι, να μπει μέσα στο στάδιο της αυτογνωσίας και να μείνει απαρατήρητος.
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (1)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (2)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (3
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (4)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (5)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (6)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (7)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (8)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (9)
«Γνωρίζω την ελληνική μου ταυτότητα» (10)