04 Ιουλίου, 2024

Select your Top Menu from wp menus

Η εορτή της Παναγίας Βηματάρισσας της Βατοπαιδινής στην Ευαγγελίστρια

Στην αρχαιοπρεπή θεία Λειτουργία του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Μάρκου, που τελέστηκε με την δέουσα εκκλησιαστική τάξη και μέσα στο αναστάσιμο κλίμα, την Κυριακή του Θωμά, στην Ευαγγελίστρια, προεξήρχε και κήρυξε τον θείο λόγο, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ.

Με την τέλεση της θείας Λειτουργίας, κορυφώθηκαν οι λατρευτικές εκδηλώσεις για την τίμηση της συνάξεως της εφέστιας Ιεράς Εικόνος της Παναγίας της Βηματάρισσας, της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου, γνήσιο αντίγραφο της οποίας, φυλάσσεται μόνιμα στον Ιερό Ναό.

Η Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς και ιδιαιτέρως ο Ιερός Ναός της Ευαγγελίστριας υποδέχθηκαν το γνήσιο αντίγραφο της θαυματουργού εφέστιας εικόνος της «Παναγίας Βηματάρισσας» από την Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, που ενθρονίστηκε μόνιμα στο Ναό στις 28 Νοεμβρίου του 2019.

Η Παναγία Βηματάρισσα ή Κτητόρισσα βρίσκεται στη θέση του συνθρόνου του ιερού βήματος, στο Καθολικό της Μονής.

Την Ιερά Εικόνα είχε κομίσει ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μεγίστης Μόνης Βατοπαιδίου Γέροντας Εφραίμ.

Κατά την διάρκεια του κηρύγμάτος του ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε αρχικά στην Κυριακή του Αντιπάσχα που εορτάζει σήμερα η Εκκλησία μας, τονίζοντας ότι κάθε Κυριακή είναι η εορτή της Ανασπάσεως του Κυρίου μας, γιατί είμαστε η Εκκλησία της Αναστάσεως. Και όλα τα ιερά γεγονότα, πρόσθεσε, «άρχονται και τελειούνται στην Ανάσταση. Γιατί μεγαλειωδώς μας λέγει ο Απόστολος Παύλος, ότι θα ήτο ματαία η πίστις μας, εάν δεν είχε γίνει το μεγαλειώδες γεγονός της Αναστάσεως».

Και κατ’ αυτήν την εορτή, όπως είπε στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος, αναμιμνησκόμεθα της καλής απιστίας του Αποστόλου Θωμά, ο οποίος ζήτησε απτά σημεία για να πιστοποιηθεί εντός του, το γεγονός της Αναστάσεως. Και «συγκατενέβη ο Κύριος της Αναστάσεως, για να του υποδείξει τους τύπους των ήλων και τον τύπον της λόγχης στην πλευρά Του και να πεισθεί ο μαθητής εκείνος. Και να προβεί στην σωτηριώδη διακήρυξη ‘’ο Κύριος μου και ο Θεός μου’’. Γιατί η αγία μας Εκκλησία, ως Σώμα Χριστού, ταυτίζεται με την αλήθεια, η οποία δεν είναι μία ιδεολογική, ψυχολογική ερμηνεία ή προσέγγισις, αλλά είναι ενυπόστατος, είναι πρόσωπο, είναι ο Χριστός».

Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο η αλήθεια ποτέ δεν φοβάται την έρευνα, διότι δια της ερεύνης, που προϋποθέτει βέβαια καθαρό νου και αγνά ελατήρια, φθάνει ο άνθρωπος στη διαπίστωση της πραγματικότητας.

Είναι μία μεγαλειώδης ώρα να χαιρόμαστε και να πανηγυρίζουμε την Ανάσταση σε έναν κόσμο που χειμάζεται από την αγωνία και τον φόβο, επεσήμανε στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος, γιατί είμαστε σε μία μεταπτωτική κατάσταση πραγμάτων και εννοιών. Για αυτό και ο Απόστολος Παύλος μας παραθέτει ότι η πραγματικότητα του κόσμου μας είναι «έξωθεν μάχαι, έσωθεν φόβοι».

«Και το αντίδοτο σε αυτή την τραγωδία της αντιπαραθέσεως, αλλά και της εσωτερικής πνευματικής αγωνίας, είναι ο Χριστός, ο Αναστημένος Κύριος, ο θριαμβευτής κατά του θανάτου και της φθοράς».

Αναφερόμενος ακολούθως ο Σεβασμιώτατος στο Ευαγγελικό ανάγνωσμα της ημέρας, επεσήμανε ότι μας προσφέρει ο Κύριος το λύτρο και την θεραπεία για αυτήν την τραγωδία. Αυτός που Ανέστη εκ των νεκρών, έρχεται να κομίσει τα δώρα και ένα εξ’ αυτών είναι η ειρήνη. Το πιο μεγάλο και υπέροχο δώρο που μπορεί να προσφέρει κανείς σε έναν άνθρωπο. «Γιατί η ειρήνη αναλύεται σε ηρεμία, σε γαλήνη, σε πνευματική ωραιότητα, σε καθάριο βλέμμα. Και μαζί με την ειρήνη, ο Χριστός κομίζει και ένα άλλο μεγάλο δώρο: τη χαρά. Γιατί ο πρώτος λόγος που απευθύνει ο Κύριος στις μυροφόρες, είναι ‘’χαίρετε’’. Και με αυτά τα δύο δώρα, αντιμετωπίζεται και η οδύνη των μαχών και η τραγωδία του φόβου».

Ακολούθως ο Σεβασμιώτατος στο κήρυγμα του, αναφέρθηκε στην αρχαιοπρεπή Θεία Λειτουργία του Αγίου Αποστόλου  και Ευαγγελιστού Μάρκου σημειώνοντας ότι «δι’ αυτής της ιεράς Λειτουργίας κοινωνούμε με την αρχέγονη Εκκλησία, με τους πιστούς, Πατέρες, Μάρτυρες, Ομολογητάς της πρώτης Εκκλησίας της Αλεξανδρείας. Γιατί η Αγία μας Εκκλησία υπερβαίνει τον χώρο και τον χρόνο. Είναι Σώμα Χριστού με κεφαλή Εκείνον. Και μέσα στο Πανάγιο Σώμα της υπάρχουν οι απ’ αιώνος Άγιοι καθώς και οι σύγχρονοι Άγιοι και πάντες ημείς».

Και καθώς τελούμε την ιερά Λειτουργία, συνέχισε ο Σεβασμιώτατος, αισθανόμαστε την δύναμη και την ευλογία της Αναστάσεως να πλημμυρίζει τις καρδιές και τις υπάρξεις, γιατί σε κάθε Λειτουργία βλέπουμε τον Κύριο να γεννάται «εκ Πνεύματος Αγίου και Μαρίας της Παρθένου», να διδάσκει τον λαό του Θεού δια του ιερού Ευαγγελίου, να αναλαμβάνει επί των ώμων Του την πλανηθείσα ανθρώπινη φύση και να την αναβιβάζει στο Σταυρό του Μαρτυρίου, να Σταυρώνεται για εμάς, να θάπτεται στο κενό μνημείο, να ανίσταται εκ των νεκρών, να αναλαμβάνεται εν δόξη και να καλεί όλους μας να παρεδρεύσουμε δυνάμει εκ δεξιών του Θεού και Πατρός.

«Τελούντες την Λειτουργία του Αγίου Μάρκου, δεν επιτελούμε ένα χρέος, αλλά εμβαπτιζόμεθα στη ζωή και το φως και τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος, που πάντοτε τελεσιουργεί τα Μυστήρια της Αγίας μας Εκκλησίας. Και το κείμενο του Αποστόλου Μάρκου μας μεταβιβάζει αυτή τη χάρη και μας καθιστά αξίους να αποβούμε και εμείς κοινωνοί, αλλά και διαγγελείς της Αναστάσεως».

Τέλος, ο Σεβασμιώτατος ευχήθηκε προς όλους, το Φως του Αναστημένου Κυρίου να φωτίζει, να εμπνέει και να οδηγεί και η Χάρις της Αναστάσεως να χαρίζει τη δύναμη ώστε τις μάχες και τους φόβους «να τους αντιμετωπίζουμε με την ειρήνη και τη χαρά του Αναστημένου Κυρίου μας».

 

 

 

Related posts