Μέσα στις ονομασίες και προσωνυμίες που έχει δώσει η θεολογία στην Παναγία, ένα από τα σπουδαιότερα και θεολογικότερα ονόματα, είναι Θεοδόχος, γιατί μόνη Αυτή, αξιώθηκε να υποδεχθεί μέσα στην ύπαρξη Της, τον σαρκωμένο Υιό και Λόγο του Θεού.
Στην 2η ακολουθία της Α΄ Στάσεως των Χαιρετισμών που τελέστηκε στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, την Παρασκευή 11 Μαρτίου, ιερούργησε και μίλησε προς τους πιστούς, ο Αρχιμανδρίτης π. Δανιήλ Αεράκης,Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Νικαίας.
Η ομιλία εντάσσεται στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ 2022».
Ο Ακάθιστος Ύμνος, σημείωσε ο π. Δανιήλ, είναι ένα αιώνιο τραγούδι, που περιέχει όλες τις ωραίες εικόνες από την φύση, τον ουρανό, την ιστορία, την Αγία Γραφή, με τις οποίες ο ιερός υμνογράφος στολίζει το πρόσωπο της Μητέρας του Υιού και Λόγου του Θεού.
Μέσα στις ονομασίες και προσωνυμίες που έχει δώσει η θεολογία στην Παναγία, ένα από τα σπουδαιότερα και θεολογικότερα ονόματα, είναι Θεοδόχος. Η Παναγία λέγεται Θεοδόχος, γιατί μόνη Αυτή, αξιώθηκε να υποδεχθεί μέσα στην ύπαρξη Της, τον σαρκωμένο Υιό και Λόγο του Θεού.
«Κάθε γυναίκα είναι ιερό πρόσωπο, γιατί υποδέχεται την ζωή, τον καινούργιο άνθρωπο, αλλά μία γυναίκα στον κόσμο, υποδέχθηκε στην μήτρα Της, τον δημιουργό όλου του κόσμου.»
Στη συνέχεια, ο π. Δανιήλ κατέδειξε τις υποδοχές που κάνουν οι άγιες ψυχές στον Χριστό και Τον υποδέχονται, όπως αναφέρονται στην Αγία Γραφή.
Η πρώτη υποδοχή του σαρκωμένου Χριστού, είναι η μήτρα της Παρθένου. Η δεύτερη υποδοχή, ήταν εκείνη που έκανε τον άγιο Ιωσήφ τον Μνήστορα, να ζαλιστεί, βλέποντας την κυοφορία από την άγαμο Παρθένο. Και μόνο όταν ο άγγελος του παρουσίασε τον αγιοπνευματικό τρόπο της κυοφορίας της Παρθένου, ο Ιωσήφ ειρήνευσε και υποδέχθηκε την Μητέρα και το παιδί.
Η τρίτη υποδοχή που αποδεικνύει ότι η Παναγία είναι Θεοδόχος, και ως Θεοδόχος ευλογεί τόσους ανθρώπους να γίνονται θεοδόχοι και να υποδέχονται τον Ιησού Χριστό, έγινε από ένα βρέφος, τον άγιο Ιωάννη Πρόδρομο.
Υποδέχεται τον Χριστό σαρκωμένο, με έναν τρόπο παράδοξο, χοροπηδώντας στην κοιλιά της μητέρας του Ελισσάβετ, όταν την επισκέφθηκε η κυοφορούσα Παναγία.
Για να ακολουθήσει η τέταρτη υποδοχή του Χριστού, που είναι υμνολογική. Όταν σκίρτησε το βρέφος και πήρε μέσα της το μήνυμα η Ελισσάβετ, ότι Αυτή που έρχεται, είναι η Θεοδόχος, γέμισε από το Άγιο Πνεύμα και ύμνησε την Θεοτόκο.
Η πέμπτη υποδοχή του Χριστού, γίνεται στο Ναό από τον Πρεσβύτη Συμεών, που υποδέχτηκε το βρέφος στην αγκαλιά του.
Η επόμενη υποδοχή γίνεται σε ένα σπίτι, της Μάρθας και της Μαρίας, που υποδέχτηκαν τον Χριστό, για να γίνει το σπίτι τους άμβωνας του Χριστού και να κηρύξει. Παρόμοια, η υποδοχή του Ζακχαίου στο σπίτι του, που στο πρόσωπο του Χριστού, υποδέχτηκε όλους τους φτωχούς.
Και καταλήγοντας ο π. Δανιήλ, τόνισε πως τον Χριστό υποδεχόμαστε μέσα στην Εκκλησία, «Ως τον Βασιλέα των όλων…». Και η πιο ευλογημένη υποδοχή, είναι όταν υποδεχόμαστε μέσα μας το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου, με την θεία Κοινωνία.
«Ο Χριστός ήρθε στον κόσμο, καταδέχεται να γίνει άνθρωπος και υποδέχεται όλους μας, τους αμαρτωλούς, όταν μετανοούμε, θρηνούμε, εξομολογούμαστε. Και η πιο ωραία, είναι η υποδοχή του Χριστού στην μεγάλη δεξίωση που λέγεται βασιλεία των ουρανών.
Όποιος δέχεται φτωχούς, πεινασμένους, κουρασμένους, ματωμένους, και όποιος σπογγίζει δάκρυα πόνου, αυτός είναι άξιος για την μεγάλη υποδοχή.»