Στηρίζει τον άνθρωπο, τον θεραπεύει κι έτσι ο άνθρωπος ισορροπεί. Παύει να θέλει και υποτάσσει το θέλημα του στον Χριστό και Τον αφήνει να επιδράσει στη ζωή του.
Ιερά αγρυπνία τελέστηκε το Σάββατο 12 Νοεμβρίου ((Κυριακή Η´ Λουκά, Ιωάννου αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως του Χρυσοστόμου), στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, στην οποία προεξήρχε και κήρυξε τον θείο λόγο, ο Αρχιμανδρίτης π. Μάρκελος Καμπάνης, κληρικός της Ιεράς Μητροπόλεως Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως.
Η αγρυπνία και η ομιλία εντάσσονται στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…» και μεταδόθηκαν από το κανάλι του προγράμματος στο YouTube.
Το όνομα του εορταζόμενου αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, μνημονεύεται σε κάθε Λειτουργία. Και όπως τόνισε ο π. Μάρκελος στην ομιλία του, είναι ιδιαίτερη αυτή η ημέρα και μας κάνει να αισθανόμαστε, να θυμόμαστε και να συνειδητοποιούμε, το μαρτύριο του χριστιανού πάντοτε σε αυτόν τον κόσμο.
«Ένας κληρικός που μιλάει θα διωχθεί, όπως και ένας λαϊκός που μιλάει, που διαμαρτύρεται και αντιστέκεται, σε οποιαδήποτε θέση κι αν βρίσκεται και από οποιονδήποτε χώρο ή φύλο κι αν είναι.
Μπροστά στην διαμαρτυρία και την αλήθεια, καμία κοινωνία και έθνος, δεν μπορεί να αντέξει αυτήν την μαρτυρία της αλήθειας.»
Πάντοτε οι άγιοι, με αρχηγό τον Χριστό, συνέχισε, μας υπενθυμίζουν αυτό το κεφάλαιο. Ότι είναι ανάγκη, όπως εκείνοι στηλίτευαν την υποκρισία και την θρησκοληψία, έτσι να κάνουμε κι εμείς.
Είναι πολύ σημαντικό να μιλάει ο άνθρωπος, γιατί η εξουσία και τα καθεστώτα δεν θέλουν την αλήθεια, δεν αντέχουν τον αντίθετο λόγο από όσα έχουν προγραμματίσει. Και ανάλογα και με διάφορα μέσα, αποκλείουν τους λαούς και τους ανθρώπους που διαμαρτύρονται και αντιστέκονται και επαναστατούν.
«Η ανάγνωση των λόγων του ιερού Χρυσοστόμου, όπως και η ανάγνωση της Αγίας Γραφής και των Πατερικών κειμένων, είναι προσευχή. Στηρίζει τον άνθρωπο, τον θεραπεύει κι έτσι ο άνθρωπος ισορροπεί. Παύει να θέλει και υποτάσσει το θέλημα του στον Χριστό και Τον αφήνει να επιδράσει στη ζωή του.»
Προχωρώντας την ομιλία του, ο π. Μάρκελοε τόνισε πως ο νους, η διάνοια, η καρδιά, η ψυχή είναι ομόκεντροι θάλαμοι μέσα στην ύπαρξη μας κατά την Αγιογραφική και Πατερική ανθρωπολογία και συνιστούν, όταν ενωθούν, την ισορροπία του ανθρώπινου προσώπου. Κι έτσι ο άνθρωπος μπορεί να πει με πολύ άνεση πιά, το «γεννηθήτω το θέλημα Σου».
«Μας πονάει να γίνει το θέλημα του Θεού στη ζωή μας, γιατί νομίζουμε ότι θα είναι αντίθετο με το θέλημα μας και θα υποφέρουμε. Αλλά δεν είναι έτσι και θα γίνει μέσα μας αυτό που βαθύτερα επιθυμούμε και δεν μπορούμε να το εκφράσουμε.»
Όταν ο Χριστός μας λέει «όχι» ή «ναι», συνέχισε ο π. Μάρκελος, χρειάζεται να συστοιχηθούμε με αυτό και να το ακολουθήσουμε, γιατί αυτό μας ταιριάζει αλλά μπορεί να μην το ξέρουμε. Έτσι είναι πολύ σημαντικό το θέλημα μας, να υποτάσσεται στο θέλημα Του.
Χρειάζεται να λέμε το «Πάτερ ημών» με πολύ ιερότητα γιατί βγήκε από τα χείλη και το στόμα του Χριστού. Είναι πολύ ιερά τα λόγια και δε πρέπει να λέγονται βιαστικά, αλλά αργά.
Κι όταν φτάσει ο άνθρωπος στο σημείο να προσεύχεται με αυτή τη θεόσδοτη προσευχή και να συνταράσσεται, τότε έχει μπει σε μια οδό. Άλλωστε όλη η πίστη μας είναι μία οδός, μία πορεία, μία σχέση με τον Θεό.
Να σταματήσουμε να ζητάμε το θέλημα μας, επεσήμανε ο π. Μάρκελος, και να μην πλησιάζουμε τον Χριστό για να ζητήσουμε. Ότι θέλουμε υπάρχει στο «Πάτερ ημών» και πρέπει να αρχίσουμε να ενηλικιωνόμαστε πνευματικά.
Για να ολοκληρώσει:
«Κι όταν ενωθεί και ισορροπήσει η ψυχή, η καρδιά, η διάνοια και ο νους, τότε υπάρχει μία ισχύς και μία δύναμη, που περνάει αυτούς τους ομόκεντρους κύκλους και δίνει στον άνθρωπο μία παρρησία που είναι του Χριστού.
Γι’ αυτό οι άγιοι μπορούσαν και μιλούσαν και ήξεραν ότι αυτό που λένε δημόσια, όπως ο ιερός Χρυσόστομος, θα το πληρώσουν και τελικά το πλήρωναν.»