ΣΠΟΥΔΗ ΣΤΗΝ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑ
(ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ)
Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2019
Διδάσκων: κ. Δημήτρης Κοντοδήμος
Η ΚΩΜΩΔΙΑ ΤΟΝ 16o ΑΙΩΝΑ (Μολιέρος – Γκολντόνι)
Παράλληλα με το Αγγλικό θέατρο αναπτύσσεται το Ισπανικό θέατρο. Οι δομές των θεατρικών έργων έχουν διαφορές. Το Ισπανικό θέατρο στηρίζεται περισσότερο στην Ιταλική κουλτούρα. Μεγάλος ισπανός συγγραφέας ο Λόπε Δερουέδα.
Η Γαλλία επηρεάστηκε από τις βασικές αρχές του Ισπανικού θεάτρου και γνωστός συγγραφέας γαλλικών έργων ο Πιέρ Κορνέιγ.
Το Ισπανικό και το Γαλλικό θέατρο ξεκινά μέσα από τις αυλές πανδοχείων όπως και το Αγγλικό. Τα θεατρικά οικοδομήματα είναι πανομοιότυπα με τα Αγγλικά. Η κωμωδία αναπτύσσεται στην Γαλλία μέσω του μεγάλου ηθοποιού και συγγραφέα Ζαν Πατίστ Ποκλέν που αργότερα ονομάζεται Μολιέρος.
Τα χαρακτηριστικά της γαλλικής κωμωδίας αναπτύσσονται από τα αρχαιοελληνικά πρότυπα της αρχαίας κωμωδίας και από την κινησιολογική εξέλιξη της commedia del arte.
Ο Μολιέρος δημιούργησε την «κομεντί φρανσέζ» το εθνικό θέατρο της Γαλλίας.
Η κωμωδία ξεφεύγει από την απλή φάρσα και δημιουργεί πλοκή με συναισθηματικές καταστάσεις και σάτιρα πολιτικών δεδομένων την οποία βρίσκεις μόνο στην αρχαία κωμωδία. Η γαλλική κωμωδία αποκτά ουσιαστική υπόσταση απέναντι στο κοινό και γίνεται εφάμιλλη της γαλλικής τραγωδίας, έτσι ανοίγεται ένας νέος δρόμος για τους κωμικούς συγγραφείς.
Έργα του Μολιέρου – «Ο αρχοντοχωριάτης» – «Κατά φαντασία ασθενής» κ.α. Η γραφή του Μολιέρου επηρέασε τον Ιταλό συγγραφέα Γκολντόνι που κρατώντας τις βασικές αρχές του και αναδομώντας την commedia del arte έγραψε αριστουργήματα όπως τον «Υπηρέτη δύο αφεντάδων» . Η επιρροή αυτών των δύο μεγάλων συγγραφέων βοήθησε στην νεώτερη εξέλιξη της κωμωδίας.
Μετά την παρακμή του Αγγλικού θεάτρου λόγω του εμφυλίου το Αγγλικό θέατρο της παλινόρθωσης αναγεννιέται μέσα από τα γαλλικά και ισπανικά πρότυπα.