
Αυτή η ταπεινή κόρη που έζησε στα Άγια των Αγίων και που έγινε η ιδία τα Άγια των Αγίων, νίκησε το θάνατο και αυτό γιορτάζουμε σήμερα. Δια του Υιού της νίκησε τον θάνατο και ανέστη πρώτη από όλο το ανθρώπινον γένος, εχέγγυο και της δικής μας αναστάσεως.
Με εκκλησιαστική λαμπρότητα και κατάνυξη, εορτάσθηκε η Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου, στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς. Στον Όρθρο και την πανηγυρική θεία Λειτουργία που τελέσθηκε την ημέρα της εορτής, ιερούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ.
Δείτε πλούσιο φωτογραφικό υλικό από τη Θεία Λειτουργία ΕΔΩ.
Την Πέμπτη 14 Αυγούστου, παραμονή της εορτής, τελέσθηκε ο Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός και εψάλησαν τα Εγκώμια της Υπεραγίας Θεοτόκου. Προεξήρχε ο Αρχιμανδρίτης π Αυγουστίνος Θεοδωρόπουλος Διευθυντής του Ραδιοφωνικού Σταθμού της «Πειραϊκής Εκκλησίας» ο οποίος και ανέγνωσε το εόρτιο μήνυμα του Σεβασμιωτάτου.
Ακολούθως, πραγματοποιήθηκε η λιτάνευση του Ιερού Επιταφίου της Παναγίας και στη συνέχεια τελέσθηκε η ακολουθία του Μικρού Παρακλητικού Κανόνος και ακολούθησε ιερά Αγρυπνία στην οποία ιερούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σιγκαπούρης και Νοτίου Ασίας κ Κωνσταντίνος.
Η ακολουθία του Μεγάλου Εσπερινού και η ιερά Αγρυπνία μεταδόθηκαν από το κανάλι του «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…» στο YouTube, ενώ ο Όρθρος και η Θεία Λειτουργία μεταδόθηκαν από τον τηλεοπτικό σταθμό MEGA.
Επίσης οι ιερές ακολουθίες μεταδόθηκαν και από τον Ραδιοφωνικό Σταθμό της «Πειραϊκής Εκκλησίας».
Στο κήρυγμα του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, τόνισε ότι έχουμε μία μοναδική ευλογία στη ζωή μας οι Έλληνες, «να έχουμε γεννηθεί και γαλουχηθεί με το ζείδωρο μήνυμα της ζωής σε αυτήν την Παναγιοσκέπαστη πατρίδα. Ειδικά οι Πειραιώτες έχουμε την μεγάλη ευλογία να ζούμε σε αυτήν την Παναγιοφρούρητη πόλη του Πειραιά, την οποίαν η Υπεραγία Θεοτόκος ευλόγησε και χαρίτωσε».
Ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στη συνέχεια στην εποχή μας, που είναι πραγματικά συγκεχυμένη και δυσδιάκριτη και που η ανθρώπινη αποκαραδοκία και αστοχία έφτασε στο σημείο να θεοποιεί την λεγόμενη θετική σκέψη, μία ασυνείδητη δηλαδή πραγματικότητα, ή να θεοποιεί τις ψυχεδελικές θρησκευτικές κοινότητες που έχουν ως έργο την νομιμοποίηση των παραισθησιογόνων και ναρκωτικών ουσιών. Μια εποχή που τα κινήματα του μετανθρωπισμού και του υπερανθρωπισμού επιδιώκουν και πάλι να μας παγιδεύσουν στο χωροχρόνο της κτιστότητος, να μας μεταστρέψουν και η αναφορικότητά μας να μην γίνεται στο Δημιουργό της ζωής, αλλά στον εαυτό μας, στην κτιστή πραγματικότητα.
«Και το αποτέλεσμα είναι αυτό που βλέπουμε επί σκηνής. Ο όλεθρος, ο κόρος, η αηδία, ο πόνος, η εμπάθεια, η κακότητα, η αφιλαδελφία, η ανοησία, η απληστία και τελικά ο θάνατος.
Γι’ αυτό και το έργο και η παρουσία και το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας είναι συγκλονιστικό για την παγκόσμια οικουμενική ανθρωπότητα. Γιατί όλη της την ύπαρξη την ανέφερε εις τον Θεόν. Η αναφορικότητά της δεν έγινε στον εαυτό της, αλλά στον αιώνιο Δημιουργό της ζωής, τον οποίον αγάπησε εις απόλυτον βαθμόν και αφοσιώθη σε αυτόν πληρέστατα.»
Τιμούμε λοιπόν σήμερα, επεσήμανε ο Σεβασμιώτατος, την απολύτως αφιερωμένη στον Θεόν ύπαρξη που ενσωμάτωσε όλη την ανθρωπότητα και υπήρξε και είναι το δώρον της ανθρωπότητος συνόλης προς τον Θεόν, αλλά εν τ’ αυτώ και του Θεού προς την ανθρωπότητα.
Οι Πατέρες μας λένε, συνέχισε ο Σεβασμιώτατος, ότι όλη η δημιουργία έγινε για να υπάρξει η Θεοτόκος. «Η ταπεινή κόρη άνοιξε με τα μικρά της παρθενικά χέρια τις σιδηρόφραχτες πύλες της ιστορίας. Και μπήκε μέσα στον χώρο και το χρόνο ο άχρονος και αναφής Κύριος των Δυνάμεων και εσκήνωσε εντός του σκηνώματός της και προσέλαβε απ’ τα αγνά παρθενικά της αίματα και την αγία της σάρκα. την ανθρωπίνη φύση, θέληση και ενέργεια». Και έγινε πλέον η ζωή μας παράδεισος και κατανικήθηκε ο θάνατος και τα αρχαία παρήλθον όλα, όπως τόνισε, και ζούμε πλέον στην εποχή της χάριτος.
Και αυτή η ταπεινή κόρη που έζησε στα Άγια των Αγίων και που έγινε η ιδία τα Άγια των Αγίων, νίκησε το θάνατο και αυτό γιορτάζουμε σήμερα. Δια του Υιού της νίκησε τον θάνατο και ανέστη πρώτη από όλο το ανθρώπινον γένος, εχέγγυο και της δικής μας αναστάσεως.
Γι’ αυτό, όπως είπε ο Σεβασμιώτατος, «αυτή η αναφορικότητα της Θεοτόκου στον Κύριο αποτελεί την αιτία της εγχριστώσεως των πάντων και το αιώνιο παράδειγμα όλων των αγίων». Ακριβώς αυτό το μάθημα ζωής χαρίζει η Υπεραγία Θεοτόκος, του να αναφέρεται ο άνθρωπος στο Δημιουργό του. Γιατί μόνον έτσι είναι ελεύθερος, πλήρης, εν ηρεμία και γαλήνη.
«Γι’ αυτό, η Παναγία επιτελεί ένα συγκλονιστικό λειτούργημα διαχρονικά στην οικουμένη και στην ιστορία. Είναι το αιώνιο πρόσωπο που είλκυσε την χάρη, την επαύξησε, την μεγιστοποίησε, την πραγμάτωσε, την έκαμε γέφυρα προς ουρανούς, κλίμακα για να ανεβεί κάθε άνθρωπος στο χώρο της θείας πραγματικότητος.»
Ακολούθως ο Σεβασμιώτατος έκανε αναφορά στην ανέγερση του Ναού της Ευαγγελιστρίας Πειραιώς τη δεκαετία του 1890, εποχή που ήταν δυσχερής η ναυσιπλοΐα και δεν υπήρχαν τα μέσα για να μπορέσει ο λαός να επιτελέσει το ιερό προσκύνημα του στην Παναγία της Τήνου κι έτσι ανηγέρθη ο Ναός στο όνομα της Ευαγγελιστρίας.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε στη θαυμαστή εύρεση της ιεράς Της Εικόνας, το 1823, όταν εμφανίσθηκε σε οπτασία στην Οσιοτάτη Μοναχή Πελαγία στο Κεχροβούνιο, στην Ιερά Μονή των Αγγέλων, που ήταν καθοριστική για την πορεία του γένους μας και την απελευθέρωση του από τα 400 μαύρα ατέλειωτα χρόνια σκλαβιάς.
Ενώ αναφέρθηκε και στην θαυμαστή εμφάνιση της Υπεραγίας Θεοτόκου στο Ναό της Ευαγγελιστρίας Πειραιώς το έτος 1929, κατά την ιερά αγρυπνία του Ευαγγελισμού, όπου «ενεφανίσθη η Θεοτόκος σωματικώς και εφήπλωσε το ιερό της μαφόριον, την ιερά της σκέπη επί τον αγρυπνούντα λαό και αγίασε αυτή την πόλη». Γεγονός που κατεγράφη στις δέλτους της ιστορίας της πόλεως και τις εφημερίδες της εποχής.
Όπως επίσης και στην θαυμαστή εύρεση της θαυματουργής Εικόνος «Ρόδον το Αμάραντον», στα τέλη του 19ου αιώνος στα βράχια της Πειραϊκής που θεράπευσε θαυματουργικά τον λαό του λεκανοπεδίου από την τότε τρομακτική λοιμώδη νόσο της ευλογιάς και την επέλαση μιας άλλης τραγικής νόσου, της χολέρας.
«Είμεθα λοιπόν ειλικρινώς ευγνώμονες στην Υπεραγία Θεοτόκο διότι αγάπησε και αγαπά αυτή την πόλη και το λαό μας και τον κόσμο ολόκληρο» είπε ο Σεβασμιώτατος ολοκληρώνοντας το κήρυγμα του. Και είναι η Μητέρα του Θεού και των ανθρώπων, η Κυρία Θεοτόκος, η Δέσποινα των απάντων «η οποία μας ποδηγετεί εις τον Υιόν της. Αυτό είναι το μεγάλο, το αιώνιο λειτούργημά της. Να κρατά τον Κύριο της δόξης και να μας τον παρουσιάζει, να μας τον προσφέρει, να μας τον χαρίζει. Για να ζούμε και εμείς την πληρότητα της ζωής, για να ζούμε την αλήθεια της αναφορικότητος, όχι στον κόσμο της φθοράς, αλλά στον αιώνιο Δημιουργό των απάντων. Και έτσι δια της χάριτος να αποβαίνομε θείας, φύσεως, κοινωνοί και μέτοχοι της αθανάτου ζωής.»
Ο Σεβασμιώτατος αφού ευχήθηκε σε όλους να όλους να ζουν πράγματι αυτό το Πάσχα της Παναγίας, το πέρασμα απ’ τη φθορά και το θάνατο στη ζωή και το φως, ευχαρίστησε τον μεγάλο ευεργέτη της Μητροπόλεως και της πόλεως κ Ευάγγελο Μαρινάκη και τους συνεργάτες του για την τηλεοπτική κάλυψη της Ιεράς Πανηγύρεως.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σιγκαπούρης και Νοτίου Ασίας κ Κωνσταντίνος, στο κήρυγμα του κατά την ιερά Αγρυπνία μίλησε για τη μεγάλη γιορτή που η Εκκλησία μας προβάλλει, το Πάσχα του καλοκαιριού. «Η πανήγυρη αυτή αναφέρεται στην Κοίμηση, τη Μετάσταση της Θεοτόκου. Ερχόμαστε να γιορτάσουμε και θεωρούμε ότι είναι Πάσχα η ανάμνηση της Κοιμήσεως της Παναγίας και η Μετάστασή της. Κι όμως αυτό είναι για το χριστιανό. Δεν υπάρχει θάνατος υπάρχει απλά κοίμηση. Γιατί η ζωή είναι ένα δώρο. Ο Θεός μας δίνει τη ζωή σαν δώρο για να έρθουμε σε αυτήν εδώ τη γη και να μπορέσουμε να αγωνιστούμε και να ζήσουμε αυτό το δώρο και να το διαχειριστούμε όσο καλύτερα μπορούμε.»
Είναι κοίμηση, συνέχισε ο Σεβασμιώτατος, γιατί τελειώνει το δώρο, τελειώνει αυτό το ταξίδι, τελειώνει αυτή η ευλογία του Θεού να είμαστε για λίγα ή για περισσότερα χρόνια σε αυτή τη ζωή και επιστρέφουμε πίσω στην αγκαλιά Του. Επιστρέφουμε πίσω εκεί που ανήκουμε, εκεί που είναι το σπίτι μας. Και αυτό μας το δίδαξε και με την Παναγία. Όταν ήρθε η ώρα της Κοίμησης την πήρε μαζί Του και την έχει αγκαλιά γιατί είναι η Μητέρα Του.
Και αυτό που γιορτάζουμε πραγματικά σήμερα με την Κοίμηση και Μετάσταση της Θεοτόκου είναι ότι η Παναγία από Μητέρα του Θεού έγινε Μητέρα όλων μας. Και εμείς οι Έλληνες το γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά, είπε ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του.
«Μεγαλώσαμε με πολλή αγάπη και μεγαλώσαμε με την ορθοδοξία και την πίστη μας όπου η Παναγία μας αγαπάει. Και είναι συνέχεια μια ανοιχτή αγκαλιά και κάθε φορά που νιώθουμε περίεργα ερχόμαστε σε μία Εκκλησία και τη βλέπουμε ακριβώς από πάνω μας, την Πλατυτέρα. Δεν πρέπει να το ξεχνάμε ποτέ αυτό γιατί μια μάνα έχει πάντα την καρδιά και τα χέρια της ανοιχτά.»