Είναι ο μεταφορέας των ευλογιών, των χαρίτων και της αγάπης του Θεού, που διασάλπισε σε όλον τον κόσμο ότι ο Θεός μας αγαπάει, δεν μας αφήνει στην τύχη μας και είναι δίπλα μας. Κι όποιος είναι δεκτικός, μπορεί να γίνει το κατοικητήριό Του.
Ιερά αγρυπνία τελέστηκε την Παρασκευή 24 Μαρτίου, εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, κατά τη διάρκεια της οποίας προεξήρχε και κήρυξε τον θείο λόγο, ο Αρχιμανδρίτης π. Δανιήλ Ψωίνος, Προϊστάμενος του Καθεδρικού Ιερού Ναού Αγίας Τριάδος Πειραιώς.
Σήμερα η Εκκλησία εορτάζει μία μεγάλη εορτή που αποτελεί Πάσχα πριν από το Πάσχα, τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, και που όπως τόνισε ο π. Δανιήλ στην ομιλία του, είναι καταρχήν ένα «ναι», μία συγκατάθεση και μία άρνηση της προτέρας αρνήσεως.
«Είναι αυτό το «ναι» που είπε η Υπεραγία Θεοτόκος εξ’ ονόματος όλου του γένους των ανθρώπων, στον Θεό. Είναι η συγκατάθεση που έδωσε σε Εκείνον, για να μπει στην ζωή μας, για να αναμορφώσει τα πάντα, για να μεταπλάσει τον κόσμο και να μεταποιήσει τις ανθρώπινες καρδιές.
Η πρώτη Εύα αρνήθηκε, η δεύτερη Εύα, η Παναγία μας, συγκατατέθηκε. Η άρνηση έφερε την συμφορά, η συγκατάθεση τώρα, φέρνει την χάρη και την ευλογία.»
Είναι αλήθεια, συνέχισε ο π. Δανιήλ, ότι όποιος αρνείται την παρουσία και την ενέργεια του Θεού στη ζωή του, φθείρεται, καταστρέφεται, παθαίνει και πεθαίνει. Το αντίθετο συμβαίνει με τον άνθρωπο που θα δεχθεί ζώντα και ενεργό τον Θεό μέσα στη ζωή του.
Και για την ζωή όλων μας, ρωτήθηκε η Παναγία και έδωσε την συγκατάθεση για να έρθει ο Ευλογητός στη ζωή μας και να έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε τα μελλοντικά αγαθά, «α ητοίμασεν ο Θεός τοις αγαπώσιν Αυτόν».
Ο Ευαγγελισμός, όπως τόνισε, είναι η συνέχεια ενός διαλόγου που κάποτε είχε διακοπεί, ανάμεσα στον Θεό και τον άνθρωπο. Είναι σωτήριο να διαλέγεται ο άνθρωπος με τον Θεό, γιατί πάντοτε, μέσα από αυτόν τον διάλογο, πηγάζουν πολλές ευλογίες.
«Ο άνθρωπος τότε γύρισε την πλάτη στον Θεό και δεν θέλησε να ξαναέλθει σε κοινωνία μαζί Του. Η Παναγία συνέχισε τον διάλογο με τον Θεό, μέσω του αρχαγγέλου Γαβριήλ, παρά το γεγονός ότι η φύση του είναι άυλη. Γιατί σύμφωνα με τους Πατέρες, όταν θέλει ο Θεός, ο άγγελος γίνεται ορατός και αυτή η αγγελική κίνηση παράγει έναν ήχο που γίνεται η φωνή του.»
Έτσι η Παναγία μπόρεσε να δει, να ακούσει και να συνομιλήσει με τον άγγελο. Και όπως αναφέρεται στην υμνολογία της εορτής, άκουσε λόγια που δεν είχε ξανακούσει, γλώσσα που δεν είχε ποτέ ξανά μιληθεί και αυτή η συνομιλία έγινε σε ένα άλλο επίπεδο ανώτερο, σε μία ατμόσφαιρα χαρισματική. Γιατί ήταν ένας διάλογος μυστηρίου που αφορούσε στην σωτηρία του κόσμου και των ανθρώπων.
Ο Ευαγγελισμός είναι το γεγονός της ενσαρκώσεως του δευτέρου Προσώπου της Αγίας Τριάδος. Του Υιού και Λόγου του Θεού. Και σημείωσε ο π. Δανιήλ, ότι αυτή ήταν η προαιώνια βουλή του Θεού, που αποκάλυψε ο αρχάγγελος στην Παρθένο Μαρία, και αποτελεί το προηγούμενο θέλημα του Θεού, το «κατ’ ευδοκίαν» θέλημα Του.
Ο Χριστός θα γίνονταν άνθρωπος, ακόμα κι αν δεν πέφταμε στην αμαρτία. Γιατί ήταν αναγκαίο να ενωθούν στο πρόσωπο του Θεού Λόγου, η θεία και η ανθρώπινη φύση, ώστε να μπορούμε να δούμε, για να σωθούμε.
Και ολοκλήρωσε την ομιλία του:
«Ο Ευαγγελισμός είναι ένα γεγονός που μας υπενθυμίζει, πόση πολύ ευγνωμοσύνη και πόσες χάριτες χρωστάμε στο πρόσωπο της Παναγίας μας. Είναι ο μεταφορέας των ευλογιών, των χαρίτων και της αγάπης του Θεού, που διασάλπισε σε όλον τον κόσμο ότι ο Θεός μας αγαπάει, δεν μας αφήνει στην τύχη μας και είναι δίπλα μας. Κι όποιος είναι δεκτικός, μπορεί να γίνει το κατοικητήριο Του.»