21 Νοεμβρίου, 2024

Select your Top Menu from wp menus

«Σεμινάριο Θεατρικής Παιδείας»: Σημειώσεις 4ης συναντήσεως

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΣ «ΕΝΟΡΙΑ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ…»
ΣΠΟΥΔΗ ΣΤΗΝ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑ
(ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ)
Πέμπτη  21  Φεβρουαρίου 2019
Διδάσκων: κ. Δημήτρης Κοντοδήμος

ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΕΛΙΣΑΒΕΤΙΑΝΟ ΚΑΙ ΣΑΙΞΠΗΡΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Η αναγέννηση όπως ήταν φυσικό επηρέασε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Πρόσφερε στην Ευρώπη τους καθαρά επαγγελματίες ηθοποιούς.

Η Αγγλία διεκδικεί τον τίτλο της πατρίδας του πρώτου σύγχρονου συγγραφέα που μπορεί να συγκριθεί με τους δασκάλους του αρχαίου δράματος και δεν είναι άλλος από τον Σαίξπηρ.

Στο Ελισαβετιανό θέατρο γινόντουσαν ερασιτεχνικές παραστάσεις για ένα μορφωμένο κοινό και παρουσιάζονταν συνήθως μπροστά στην βασίλισσα Ελισάβετ, και για το λαϊκό κοινό ήταν ευπρόσδεκτα τα ιντερλούδια – μονόπρακτες κωμωδίες που αποτελούσαν ένα συνδυασμό φάρσα της εποχής με αναφορές στην κλασσική αρχαιότητα.

Το θέατρο συνήθως παιζόταν σε πολυτελή πανδοχεία αργότερα χτίστηκαν πολυτελή οικοδομήματα επηρεασμένα από την αναγεννησιακή τεχνοτροπία. Το πρώτο μόνιμο θέατρο χτίστηκε από τον ξυλουργό Τζέιμς Μππάρμπαιητζ. Ο νεότερος από τους γιούς του ο Ρίτσαρντ έγινε από τους πιο διάσημους Άγγλους ηθοποιούς. Το θέατρο ονομάστηκε the theatre το πιο διάσημο όμως που χτίστηκε από τον ίδιο ήταν το «Γκλόουμπ». Όλα τα θέατρα ήταν φτιαγμένα από ξύλο.

Ο Σαίξπηρ ένας από τους πιο μεγάλους Άγγλους συγγραφείς ήταν επηρεασμένος καθαρά από τους αρχαίους δραματουργούς κράτησε την μουσικότητα των κειμένων και παράλληλα έχουν την διαχρονικότητα του Ευριπίδη την ευελιξία του Σοφοκλή και την άριστη γραφή του Αισχύλου.

Οι βασικές αρχές στο Ελισαβετιανό θέατρο ήταν όμοιες με την αρχαία Ελλάδα. Δεν υπήρχαν γυναίκες ηθοποιοί , το κείμενο είχε μια άριστη μουσικότητα που μέσα από αυτήν περνούσαν τα συναισθήματα ενώ με την κινησιολογική εξέλιξη του ηθοποιού δημιουργήθηκε ένα άρτιο θεατρικό αποτέλεσμα. Επίσης οι θίασοι όπως και στην Αρχαία Ελλάδα ήταν κάτω από την αιγίδα κάποιου πλούσιου ευγενή.

Όταν ξέσπασε ο εμφύλιος το θέατρο ήταν το πρώτο θύμα. Τα θέατρα σφραγίστηκαν και κάηκαν. Η Αγγλία αναγεννιέται στο θέατρο μέσω της Γαλλίας και της Ισπανίας.

Related posts