ΣΕΛΙΔΕΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
(ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ)
Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2019
Διδάσκουσα: κα Αρχοντία Παπαδοπούλου
Α΄ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΣ
ΑΙΤΙΑ
1. Αναζήτηση νέων δρόμων οικονομικής εξάπλωσης στον γνωστό και άγνωστο, τότε, Κόσμο
2. Αναζήτηση, εκμετάλλευση μεταλλευμάτων και άλλων νέων πρώτων υλών από τις πηγές τους και της θαλάσσιας μεταφορά τους ,
3. Εξερεύνηση, ανακάλυψη, εγκατάσταση, εμπορική και οικονομική εκμετάλλευση λιμένων.
ΑΦΟΡΜΗ
Η Κάθοδος των Δωριέων, περί το 1.100 π.Χ., και η εγκατάστασή τους στα μεγάλα κέντρα του Μυκηναϊκού πολιτισμού, εξανάγκασε χιλιάδες ανθρώπους, στην άμεση εγκατάλειψη της ηπειρωτικής Ελλάδας. Έφυγαν, κυρίως, οι μορφωμένοι και πνευματικοί άνθρωποι, οι καλλιτέχνες, οι έμπειροι εξειδικευμένοι τεχνίτες.
Η Αργοναυτική Εκστρατεία, ο Τρωϊκός Πόλεμος, αλλά και το μυθολογικό πέρασμα του Φρίξου και της Έλλης από τα Στενά αποδεικνύουν ότι οι οικονομικές περιπλανήσεις των Ελλήνων είχαν αρχίσει, ακόμη, από την Μυθολογική περίοδο.
Αποίκησαν τις δυτικές ακτές της Μ. Ασίας αντιμετωπίζοντας πολλές φορές δύσκολες και σκληρές καταστάσεις τόσο με τις εγχώριες φυλές του εσωτερικού, όσο και δαμάζοντας τις περιοχές που είχαν επιλεγεί για αποικισμό.
ΕΙΔΗ ΑΠΟΙΚΙΩΝ
Δύο τα είδη των αποικιών: α] Εγκατάστασης και β] Εμπορικής εκμετάλλευσης, όπου τοποθετούσαν μερικούς αντιπροσώπους, κυρίως σε απομακρυσμένα σημεία του Κόσμου. Στον Α΄ Αποικισμό όλες οι αποικίες ήταν εγκατάστασης.
ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΓΙΑ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟ
Επιλεγόταν ο τόπος μετά από επιτόπιες επισκέψεις, έπαιρναν, απαραίτητα, τον χρησμό του Μαντείου των Δελφών και ο αρχηγός της αποστολής – Οικιστής, συνήθως, αριστοκρατικής καταγωγής, μαζί με μερικές δεκάδες πολίτες έφευγαν έχοντας μαζί τους φωτιά από την εφέστια της πόλης – Μητρόπολης ( Μητρόπολη λεγόταν η πόλη που ίδρυε αποικία). Η ίδρυση είχε επίσημο χαρακτήρα και τελούσε υπό την προστασία και των θεών και της πολιτικής εξουσίας. Η Αποικία είχε τον ίδιο προστάτη θεό με την Μητρόπολη και τους ίδιους Νόμους, που διαμορφώνονταν ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες. Επίσης, αρχικά τουλάχιστον, είχαν τους ίδιους συμμάχους ή εχθρούς. Οι άποικοι χάρασσαν το εμβαδόν της πόλης και με τον ζωτικό της χώρο γύρω (λιβάδια, χωράφια κλπ). Γυναίκες, βέβαια, δεν συνόδευαν τις αρχικές αποστολές και γίνονταν γάμοι με τις εντόπιες.
Οι Ίωνες άποικοι τον 7ο αιώνα, δημιούργησαν θρησκευτική ομοσπονδία, το Κοινόν των Ιώνων. Ήταν θρησκευτική και όχι πολιτική για να μην δεσμεύονται σε πάσης φύσης θέματα (οικονομικά, συμμαχικά, διοικητικά, στρατιωτικά, πολεμικά, κ.ά). Όμως, είχαν αντιπροσώπους και τελούσαν κάθε χρόνο τελετές τα Πανιώνια, στο όρος Πανιώνιο κοντά στην Μυκάλη, αφιερωμένα στον Ελικόνιο Ποσειδώνα
Η περιοχή της αρχαίας Ιωνίας εκτεινόταν στα βόρεια από τον Έρμο ποταμό μέχρι την Αλικαρνασσό στα νότια.
Η βορειότερη πόλη της ήταν η Φώκαια και βορειανατολικά η Μαγνησία του Σιπύλου επάνω στον Έρμο ποταμό, αρχικά, αποικία των Αιολέων. Νοτιότερη ήταν η Μίλητος και το ιωνικό μαντείο των Διδύμων.
Δώδεκα από τις ισχυρότερες ιωνικές αποικίες συγκρότησαν την Ιωνική Δωδεκάπολη: η Μίλητος, η Μυούς, η Πριήνη, η Έφεσος, η Κολοφώνα, ή Λέβεδος, η Τέως, οι Κλαζομενές, οι Ερυθρές, η Φώκαια και οι νησιωτικές πόλεις Χίος και Σάμος. Στην Ελληνιστική Εποχή προστέθηκε η Σμύρνης που έγινε ιωνική αποικία.
Οι Αιολικές αποικίες, αντίστοιχα, είχαν το Κοινό των Αιολέων στην Γρύνεια, με τελετές αφιερωμένες στον Απόλλωνα. Στις αιολικές αποικίες εντάσσονται οι παράλιες πόλεις ‘Ασσος, Γάργαρα και ‘Ανταδρος και οι μεσογειακές Κεβρή, Σκήψις, Νεάνδρεια και Πιτύεια. ΄Αλλες πόλεις της νότιας Αιολικής Δωδεκάπολης ήταν το Νέον Τείχος, η Τήμνος, η Κίλλα, το Νότιον, η Αιγιρόεσσα, η Πιτάνη, οι Αιγαίες, η Μύρινα και η Γρύνεια. Ο αιολικός αποικισμός είχε προϋπάρξει του ιωνικού και είχαν επιλεγεί τα ευφορώτερα εδάφη για την ίδρυση των πόλεων. Εν τούτοις αναπτύχθηκαν αργότερα από τις ιωνικές, επειδή αυτές είχαν καλύτερα λιμάνια και απέδωσαν πολύ γρήγορα τεράστια έσοδα.
ΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑ
Οι Έλληνες των αποικιών ανέπτυξαν και παράλληλες Τέχνες και Επιστήμες που σχετίζονταν με την σχεδίαση και κατασκευή πλοίων μεγαλύτερης χωρητικότητας και ταχύτητας όπως οι Φωκαείς, κατασκεύασαν την πεντηκόντορο. Αλλά χάραξαν και μεγάλες χερσαίες οδούς, βελτιώνοντας και τα μέσα μεταφοράς.
Η μεγάλη τους οικονομική υπεροχή έγινε αισθητή και στους γηγενείς λαούς σύντομα και με την κοπή και κυκλοφορία δικών τους νομισμάτων. Νομίσματα κόπηκαν για πρώτη φορά στην μικρασιατική περιοχή.
Β΄ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΣ
Ήταν οργανωμένες αποστολές από τις Μητροπόλεις και τις αποικίες.
ΑΙΤΙΑ
1.Η δημογραφική ραγδαία αύξηση,
2.Η στενότητα της καλλιεργήσιμης γης,
3.Η ανάπτυξη του εμπορίου,
4.Οι πολιτικές αντιπαλότητες,
5.Άνοιγμα νέων αγορών,
6.Ανάγκη νέων πρώτων υλών.
Η Μίλητος, η Φώκαια και η Τέως πρωταγωνίστησαν στην δημιουργία αποικιών στον Πόντο, υπόλοιπη Μ. Ασία, Μεσόγειο.
Ο ναυτικός ελληνικός λαός, από την Προϊστορία, ακόμη, με την τόλμη και την ευφυΐα που τον διέκρινε «όργωνε» τις θάλασσες αποκτώντας εμπειρίες και κάνοντας πράξεις τις ανησυχίες του, κυριάρχησε στο εμπόριο, την οικονομία, την ναυτιλία με κύριο και μοναδικό μοχλό τις απέραντες αποικίες του και τα θαλάσσια μέσα μεταφορά, τα πλοία, που ολοένα και τελειοποιούσε.