Σκήνωσε σ᾽ εμάς και μ᾽ εμάς, για εμάς. Δεν Του αρκούν οι ουρανοί. Θέλει και την δική μας σκηνή και την δική μας καρδιά και την δική μας πίστη και την δική μας λατρεία και τον δικό μας λόγο.
Την τρίτη κατά σειρά ομιλία του με θέμα: «Ο Λόγος σαρξ εγένετο», πραγματοποίησε ο Αρχιμανδρίτης Δανιήλ Αεράκης, στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, την Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου.
Η ομιλία δόθηκε στο πλαίσιο του τρίμηνου προγράμματος καθημερινών δράσεων και εκδηλώσεων «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…» που οργανώνει ο Ιερός Ναός και θα ολοκληρωθεί στις 31 Δεκεμβρίου.
Της ομιλίας προηγήθηκε Ιερά Παράκληση προς την Υπεραγία Θεοτόκο την Βηματάρισσα, την Βατοπαιδινή, αντίγραφο της οποίας φυλάσσεται στον Ναό.
Αναλύοντας τον τίτλο της ομιλίας, ο π. Δανιήλ χαρακτήρισε το σχετικό χωρίο, ως την σύνοψη της Καινής Διαθήκης. Ο Χριστός είναι ο Δημιουργικός Λόγος. Κάθε δημιουργία είναι δική Του. Και δεν είναι μόνο ποιητικό αίτιο ο Χριστός, αλλά και το τελικό αίτιο, ο σκοπός της κτίσεως. Όλα από Εκείνον και σε Εκείνον.
Είναι λοιπόν η σύνοψη της Καινής Διαθήκης, αφού κάθε λέξη του ρητού αυτού είναι και ένα διαμάντι. Η σάρκωση του Κυρίου είναι γεγονός. Σκηνή Του είναι η Εκκλησία. Και είναι η αγάπη που έκανε άνθρωπο τον Θεό Λόγο.
Ζούμε σε εποχή αποπροσανατολισμού, παραπλανήσεως και παραπληροφορήσεως, σημείωσε. Η προσοχή μας αποσπάται από τα δευτερεύοντα και επουσιώδη. Το πρωτεύον, το ουσιώδες είναι ένα: ο Ιησούς Χριστός, που έγινε για μας άνθρωπος.
«Σκήνωσε σ᾽ εμάς και μ᾽ εμάς, για εμάς. Δεν Του αρκούν οι ουρανοί. Θέλει και την δική μας σκηνή και την δική μας καρδιά και την δική μας πίστη και την δική μας λατρεία και τον δικό μας λόγο.
Η ταπεινή Κόρη της Ναζαρέτ, η Αειπάρθενος Μαρία, έγινε η σκηνή του Θεού και Λόγου, η σκηνή του Θεού μετά των ανθρώπων. Στη συνέχεια η Εκκλησία είναι η σκηνή του σαρκωθέντος Θεού. Και κατ᾽ οικονομία κάθε πιστή καρδιά είναι σκηνή του σαρκωμένου Λόγου.»
Θαυμάζουμε με άπειρο θαυμασμό την ενανθρώπηση του Θεού, συνέχισε ο π. Δανιήλ. Ο μεγάλος Θεός στην φτωχική φάτνη. Ο Θεός Λόγος ανάμεσα στα άλογα ζώα. Ο ύψιστος Θεός στα ταπεινά της γης.
Ο Χριστός είναι το περιεχόμενο της πίστεως μας. Αυτός που είναι η ουσία της Θεότητας, έγινε κατ᾽ ουσίαν και άνθρωπος, χωρίς να μεταβληθεί καθόλου η θεία ουσία.
Η μεταβολή γίνεται προς τα πάνω, δεν γίνεται προς τα κάτω. Ο άνθρωπος μεταβάλλεται με την δύναμη και την χάρη του Θεού και γίνεται άγιος.
Μεγάλη σημασία έχει το «εγένετο». Ζούμε το γεγονός, το μοναδικό, το πιο μεγάλο, το ανεπανάληπτο, το γεγονός που μένει και συνεχίζεται.
Το ότι ο Λόγος πήρε σάρκα, ότι ο Θεός έγινε άνθρωπος, αυτό δεν είναι φαντασία, ρομαντισμός ή σχήμα λόγου. Είναι γεγονός αναμφισβήτητο.
Και όπως τόνισε ο π. Δανιήλ:
«Βιώνουμε το γεγονός. Σαρκώθηκε ο άσαρκος. Πήρε σάρκα η προαιώνια βουλή του Θεού, η νοσταλγία του ανθρώπου. Πήραν σάρκα οι επαγγελίες του Θεού στον άνθρωπο.
Κάθε ψυχή που δέχεται τον λόγο του Θεού, την σάρκωση δέχεται. Αφού ο άλλοτε απρόσιτος λόγος, γίνεται τώρα προσιτός και ποθητός.»
Ο Θεός τον οποίο πιστεύουμε, είναι ο Θεός για τα δύσκολα! Έκανε το πιο δύσκολο, κατέβηκε από τον ουρανό και έγινε άνθρωπος.
Ας ζητήσουμε λοιπόν από τον Κύριο, συμπλήρωσε, να αισθανθούν οι άνθρωποι την ουσιαστική τους ανάγκη, που είναι ο Χριστός. Να αγαπήσουν την σκηνή που εξακολουθεί να σκηνώνει και είναι η Εκκλησία.
Να γίνουμε, τέλος, όλοι, η φωνή του Λόγου. Να διαλαλούμε ότι ήλθε στον κόσμο, ότι περπάτησε με πόδια σαν τα δικά μας, ότι ευεργέτησε με χέρια σαν τα δικά μας, ότι κήρυξε με στόμα σαν το δικό μας, ότι άκουσε τους στεναγμούς μας με αυτιά σαν τα δικά μας.
Αλλά που σταυρώθηκε με την αγάπη, όχι σαν την δική μας, αλλά με την δική Του, μοναδική και πρωτόγνωρη Αγάπη.
Του Σταμάτη Μιχαλακόπουλου