19 Απριλίου, 2024

Select your Top Menu from wp menus

«Εν δράσει 2012»: π. Μεθόδιος Κρητικός: «Oι κρουνοί της χάριτος» Tα μυστήρια της Eκκλησίας μας (video)

Οι κρουνοί της χάριτος τα μυστήρια της Εκκλησίας» είναι το θέμα που ανέπτυξε ο ηγούμενος του Ιερού Ησυχαστηρίου Αναστάντος Χριστού και Ιεροκήρυκας της  Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς, Αρχιμανδρίτης Μεθόδιος Κρητικός, στη σειρά “Λειτουργική Κατήχηση” στο πλαίσιο του προγράμματος «Ενορία εν δράσει…», στην Ευαγγελίστρια Πειραιώς.


Αναφερόμενος στα Μυστήρια της Εκκλησίας μας, ο π. Μεθόδιος τόνισε ότι από τα πανάρχαιο χρόνια ο άνθρωπος «είναι πλασμένος να αναζητά το Θεό», συμπληρώνοντας πως ακόμα και όταν ο άνθρωπος πλανήθηκε, ξέπεσε από τη σχέση του με Αυτόν, δεν έπαψε να τον Αναζητά.

Σημείωσε ότι ο Θεός από μόνος του εκτέλεσε το σχέδιο επιστροφής του ανθρώπου προς Αυτόν λέγοντας πως «τον δρόμο επιστροφής και επανασυνδέσεως με το Θεό, τον άνοιξε ο Κύριος Υμών Ιησούς Χριστός».

Υπογράμμισε πως το μεγάλο μυστήριο της πίστεώς μας είναι το ότι Θεός έγινε άνθρωπος και ήρθε κοντά μας, τονίζοντας πως ενωμένοι με τον Υιό του Θεού γινόμαστε κι εμείς παιδιά Του. «…αυτό το μυστήριο της Εκκλησίας μέσα στο οποίο κινούμαστε και υπάρχουμε… είναι το σώμα του Χριστού, που έχει κεφαλή το Χριστό και ψυχή το Άγιο Πνεύμα», επεσήμανε.

Σημείωσε πως αυτή η δωρεά του Θεού «προσφέρεται σε εμάς, από τους Θεόσδοτους κρουνούς, που ονομάζουμε Μυστήρια της Εκκλησίας μας»συμπληρώνοντας ότι «είναι οι τρόποι με τους οποίους μπορούμε να γίνουμε μέτοχοι του ενός και μεγάλου μυστηρίου… της ενώσεως με το Θεό εν Χριστώ».

Ο π. Μεθόδιος ανέφερε ότι ο πιστός γίνεται μέρος της Εκκλησίας και παραμένει σε αυτή μέσω των Μυστηρίων, λέγοντας χαρακτηριστικά  ότι Μυστήρια ονομάζονται «οι Θεοσύστατες Ιερές τελετές της Εκκλησίας μας που μεταδίδουν στους πιστούς με αισθητό τρόπο και με ορατά σημεία, την αόρατη Θεία Χάρη» η οποία όπως τόνισε είναι πραγματική αλλά αόρατη.

Ανέφερε ότι τα μυστήρια της Εκκλησίας μας αριθμούνται σε επτά «κατά μίμηση των χαρισμάτων του Αγίου Πνεύματος ονοματίζοντάς τα: Βάπτισμα – Χρίσμα – Θεία Ευχαριστία – Μετάνοια ή Εξομολόγηση – Γάμος – Ευχέλαιο – Ιεροσύνη.

«Είναι αόρατα και ορατά τα Μυστήρια. Νοητά και αισθητά» είπε στη συνέχεια συμπληρώνοντας παράλληλα με έμφαση ότι χρειάζεται και η πνευματική συμμετοχή των πιστών, προκειμένου να δεχθούν τη Χάρη και τον αγιασμό του Αγίου Πνεύματος.

Σημείωσε ότι η Ιεροσύνη είναι ειδική διακονία μέσα στο σώμα της Εκκλησίας μας και πως η Κατήχηση περί Μυστηρίων είναι σημαντική, γιατί ο πιστός πρέπει να συμμετέχει σε αυτά ενεργά.

Στη συνέχεια αναφερόμενος στο Μυστήριο του Βαπτίσματος τόνισε πως «εάν ο άνθρωπος δεν προσχωρήσει στο Μυστήριο αυτό, δεν μπορεί να προχωρήσει σε κανένα από όλα τα άλλα» υπογραμμίζοντας πως πρόκειται για μία «πράξη που την συνέστησε ο ίδιος ο Κύριος». Επεσήμανε το ότι το νερό της βαπτίσεως το οποίο έχει αγιάσει ο ίδιος ο Χριστός με την Βάπτισή του, «έχει τη δυνατότητα να καθαρίζει τους ανθρώπους από τον ρύπο της αμαρτίας», ενώ ανέφερε και αγιογραφικά χωρία σχετικά με Βάπτισμα.

«Το βάπτισμα είναι η νέα γέννηση του ανθρώπου στη βασιλεία του Θεού», είπε ο π. Μεθόδιος στη συνέχεια και ως ορατά σημεία ανέφερε το νερό, το λάδι, την ευλογία και την τριπλή κατάδυση και ανάδυση στην κολυμβήθρα στο όνομα της Αγία Τριάδος, αλλά και της τριημέρου ταφής του Κυρίου. «Εκείνη τη στιγμή ο άνθρωπος αποσπάται από τον κόσμο της φθοράς και του θανάτου και συνάπτεται στο λαό του Θεού. Ξαναγεννιέται σε μια καινούρια ζωή η οποία δεν έχει τέλος», είπε χαρακτηριστικά.

Τόνισε πως με το Μυστήριο αυτό ο άνθρωπος καθαρίζεται από το προπατορικό αμάρτημα και εισέρχεται στη Βασιλεία του Θεού, ενώ αναφέρθηκε τόσο στις προϋποθέσεις του Βαπτίσματος, όσο και στο ρόλο του Αναδόχου.

Στη συνέχεια κάνοντας λόγο για το Μυστήριο του Χρίσματος, επεσήμανε ότι τελείται μαζί με το Βάπτισμα, και πως με αυτό «λαμβάνει ο άνθρωπος τη σφραγίδα της δωρεάς του Αγίου Πνεύματος. Είναι η σφραγίδα της χριστιανικής γνησιότητος», είπε χαρακτηριστικά.

Αναφέρθηκε στην τελετή του Αγίου Μύρου η οποία πραγματοποιείται κάθε 10 χρόνια από τον Οικουμενικό Πατριάρχη και σημείωσε ότι ο άνθρωπος πρέπει να συμβάλλει ώστε αυτά τα χαρίσματα να ενεργοποιηθούν προς οικοδομή του σώματος του Χριστού.

Μιλώντας για το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, ανέφερε ότι μέσα από αυτό, ενώνεται ο πιστός με το Θεό, όχι μόνο πνευματικά αλλά και σωματικά. Υπογράμμισε πως τρεφόμαστε με το σώμα και το αίμα του Κυρίου όπως ο ίδιος μας παρέδωσε, ενώ ως ορατά σημεία του Μυστηρίου, μεταξύ άλλων, ανέφερε τον άρτο, τον οίνο και το νερό.

Ακολούθως κάνοντας λόγο για τη Μετάνοια και την Εξομολόγησηυπογράμμισε πως ο άνθρωπος με την αμαρτία χωρίζεται από το Θεό και δεν λειτουργεί μαζί με το σώμα. «Και όταν ένα μέλος δυσλειτουργεί, νεκρώνεται», είπε χαρακτηριστικά ο π. Μεθόδιος, τονίζοντας ότι η αμαρτία διακόπτει την αρμονική λειτουργία του μέλους με το σώμα.

Ανέφερε πως ο Θεός δίνει στον άνθρωπο τη δυνατότητα να επιστρέψει και να ζητήσει άφεση αμαρτιών και επανένταξη στο σώμα, ενώ σημείωσε πως ο Θεός με την Εξομολόγηση συγχωρεί τα αμαρτήματα τα οποία και μαρτυρούμε μπροστά στον Ιερέα.

Υπογράμμισε με έμφαση πως πριν την άφεση πρέπει να προηγηθεί η ειλικρινής μετάνοια και ο αγώνας για αλλαγή τρόπου ζωής, ενώ κάνοντας λόγο για τον «Κανόνα» του Πνευματικού είπε ότι «είναι μία θεραπευτική αγωγή και ανάλογος με το πάθος και την αμαρτία».

«Στο Μυστήριο του γάμου για τον Χριστιανό ολοκληρώνεται η σχέση. Δεν υπάρχει άλλη ολοκλήρωση και ούτε μπορεί να υπάρξει άλλου είδους ολοκλήρωση σχέσης για τους Χριστιανούς», είπε αναφερόμενος στο Μυστήριο του γάμου και τόνισε πως όταν δύο άνθρωποι αποφασίσουν να ενωθούν και να ζήσουν την υπόλοιπη ζωή τους εν Χριστώ, ακολουθούν «πορεία Αγιαστική, προς τον ουρανό», συμπληρώνοντας πως μια τέτοια σημαντική σχέση δεν μπορεί να ολοκληρωθεί χωρίς την παρουσία του Θεού.

«Στην περίοδο της μνηστείας δεν υπάρχει γενετήσια συνάφεια. Υπάρχει άσκηση και εξανθρωπισμός του ενστίκτου» σημείωσε στη συνέχεια, υπογραμμίζοντας με έμφαση ότι ο άνθρωπος δεν κυριαρχείται από τα ένστικτα, αλλά κυριαρχεί στα ένστικτα.

Ο άνθρωπος «τηρεί καθαρότητα και αγνότητα μέχρι το γάμο και πιστότητα μέχρι το τάφο. Αυτή είναι η πορεία του κατά Χριστόν γάμου», είπε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο π. Μεθόδιος, επισημαίνοντας πως η Εκκλησία δίνει τα στεφάνια γιατί επιβραβεύει τον αγώνα του ζευγαριού μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Τόνισε ότι ο ίδιος ο Χριστός αγίασε το Μυστήριο στον εν Κανά γάμο και πως σκοπός του είναι η τελείωση και αγιασμός του ζευγαριού, υπογραμμίζοντας ότι το Μυστήριο αποτελεί τη βάση της οικογένειας. «Είναι η εικόνα της Μυστηριακής ενώσεως του Χριστού και της Εκκλησίας», τόνισε.

Κάνοντας αναφορά σε λόγο του Αγίου Ιακώβου, μίλησε για το Ιερό Ευχέλαιολέγοντας ότι αυτό «δείχνει το ενδιαφέρον του Θεού για την ασθένεια του ανθρώπου» και επεσήμανε με έμφαση πως παρότι στο Μυστήριο του ευχελαίου γίνεται λόγος για άφεση αμαρτιών, δεν καταργείται σε καμία περίπτωση το Μυστήριο της Εξομολόγησης.

Τέλος μιλώντας για το Μυστήριο της Ιεροσύνης, σημείωσε ότι είναι η βάση χάρη στο οποίο τελούνται όλα τα άλλα. «Χωρίς Ιεροσύνη δεν τελούνται τα υπόλοιπα Μυστήρια» τόνισε, συμπληρώνοντας πως «ο  Επίσκοπος ή ο Ιερεύς… είναι το ορατό σημάδι που βεβαιώνει την παρουσία του Κυρίου Ιησού Χριστού. Η ζώσα Εικόνα του Ιησού Χριστού ο οποίος τελεί ουσιαστικά το Μυστήριο».

Υπογράμμισε πως ο Ιερέας δανείζει τη γλώσσα και τα χείλια του στον Ιησού που τελεί το Μυστήριο, συμπληρώνοντας ταυτόχρονα πως «η παρουσία του τελετουργού είναι άκρως απαραίτητη» και πως το χάρισμα της Ιεροσύνης ονομάζεται «Αποστολική Διαδοχή».

«Το μεγαλείο του Επισκοπικού αξιώματος» είναι η μετάδοση της χάρης της Ιεροσύνης, ανέφερε ο π. Μεθόδιος, υπογραμμίζοντας πως χωρίς Επίσκοπο δεν θα μπορούσαμε να είχαμε Μυστήρια, γιατί δεν θα είχαμε ούτε Ιερείς.

Αναφερόμενος τέλος στους βαθμούς της Ιεροσύνης, τόνισε πως όταν ο Ιερέας είναι στραμμένος προς την Αγία Τράπεζα, μεταφέρει τα αιτήματα των πιστών στο Θεό, ενώ όταν είναι στραμμένος προς τους πιστούς μεταφέρει τις ενέργειες του Θεού στους ανθρώπους.

Related posts