19 Μαρτίου, 2024

Select your Top Menu from wp menus

«Εν δράσει 2012»: π. Μεθόδιος Κρητικός: «Θυσία αινέσεως» (video)

«Θυσία αινέσεως» ήταν το θέμα της ομιλίας που ανέπτυξε ο Αρχιμανδρίτης Μεθόδιος Κρητικός, την Τετάρτη 17 Οκτωβρίου, στο πλαίσιο του προγράμματος «Ενορία εν δράσει…».


Ξεκινώντας τη μικρή εισαγωγή στη Λατρεία της Εκκλησίας μας τόνισε ότι αυτή η λατρεία, «μέσα στα δύσκολα χρόνια της σκλαβιάς υπήρξε το στήριγμα και η παρηγοριά για τους Έλληνες», συμπληρώνοντας πως «αυτή επίσης κράτησε ζωντανή την πίστη των Ορθοδόξων λαών που μαρτύρησαν κάτω από αθεϊστικά καθεστώτα, κατά τον 20ο αιώνα».

Στο ερώτημα «τι είναι η Θεία Λατρεία;» μεταξύ άλλων σημείωσε ότι «είναι η έκφραση και η εκδήλωση της πίστεως, της αγάπης , της ευγνωμοσύνης, της ελπίδας, της μετάνοιας, της ευλάβειας αλλά και της αφοσιώσεως των πιστών, των Χριστιανών των μελών της Εκκλησίας προς τον Τριαδικό Θεό, που γίνεται σε συγκριμένο χώρο, χρόνο και με συγκεκριμένο τρόπο»

«Η Λατρεία της Εκκλησίας είναι ο τρόπος και το μέσο επικοινωνίας με το Θεό»ανέφερε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο π. Μεθόδιος, υπογραμμίζοντας πως εμείς προσφέρουμε στο Θεό τη Λατρείας μας και Εκείνος μας αντι-προσφέρει τη Χάρη και το έλεός του. «Η Θεία Λατρεία ενώνει τον Ουρανό με τη γη» είπε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας ότι μέσα σε αυτή συναντώνται ο Τριαδικός Θεός και ο λαός του Θεού, η Εκκλησία.

«Στη Λατρεία Μετέχουν και οι Άγγελοι», είπε αναφερόμενος στην τέλεση της Θείας Ευχαριστίας, τονίζοντας πως εκεί συναντιέται η Στρατευομένη με τη Θριαμβεύουσα Εκκλησία.

Στη συνέχεια σημείωσε ότι είναι σημαντικό να μελετούμε και να γνωρίζουμε τη Λατρεία της Εκκλησίας μας και το πως μετέχουμε σε αυτή. «Η Λατρεία του Θεού προσφέρεται με δύο τρόπους» είπε ο π. Μεθόδιος, συμπληρώνοντας πως «έχουμε την κατ’ ιδίαν Λατρεία, αυτή που κάνουμε όταν είμαστε μόνοι μας… και αυτή που κάνουμε όταν είμαστε συγκεντρωμένοι ”εν Εκκλησίαις”, όλοι μαζί δημόσια».

«Κέντρο της Θείας Λατρείας είναι το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Το μυστήριο της παρουσίας του Θεού ανάμεσά μας», ανέφερε υπογραμμίζοντας ότι «η βασιλεία του Θεού γίνεται παρούσα στη Θεία Λατρεία» και προγευόμαστε τη χαρά της Αναστάσεως.

Κάνοντας λόγο για την Κατήχηση είπε ότι σκοπός της είναι να μάθει ο πιστός πώς να συμμετέχει στη Θεία Λατρεία. «Το πρόβλημα της συμμετοχής του λαού στη Θεία Λατρεία, δεν είναι πολλές φορές αυτά που νομίζουμε. Είναι πρόβλημα κατηχήσεως. Είναι ότι δεν διδαχθήκαμε, δεν ακούσαμε, δεν μάθαμε για το καθετί που συμβαίνει μέσα στη Θεία Λατρεία και γι αυτό δεν μπορούμε να έχουμε συμμετοχή η οποία θα μας γεμίσει την καρδιά», είπε χαρακτηριστικά.

Τόνισε ότι είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τη σημασία και των πιο απλών Λατρευτικών πράξεων (π.χ. το κερί που ανάβουμε, το καντήλι, το θυμίαμα, το σημείο του Σταυρού κλπ), ενώ υπογράμμισε με έμφαση ότι στη Θεία Λατρεία δεν παρακολουθούμε απλά, αλλά μετέχουμε, αναφέροντας τα ειδικά παραγγέλματα «που μας καλούν στη συμμετοχή αυτή».

«Η Λατρεία είναι μία πάρα πολύ σοβαρή υπόθεση και ο άνθρωπος πρέπει να επιδίδεται σε αυτήν με γνώση και με προσοχή» προσέθεσε.

Ο π. Μεθόδιος στη συνέχεια της ομιλίας του ανέφερε πως η Λατρεία μας πήρε πολλά στοιχεία από την Εθνική Λατρεία όπως π.χ. η γιορτή των Χριστουγέννων που παλαιότερα εορτάζονταν στις 6 Ιανουαρίου και μεταφέρθηκε στις 25 Δεκεμβρίου προκειμένου οι Χριστιανοί να μην εορτάζουν το χειμερινό Ηλιοστάσιο, αλλά τον Ήλιο της Δικαιοσύνης, ενώ

Θυμίζοντας την ερώτηση της Σαμμαρείτιδος προς τον Ιησού για το πώς μπορεί να προσεύχεται καλύτερα, τόνισε πως ο Θεός είναι Πνεύμα και μας ζητάει να τον λατρεύουμε Πνευματικά και με την αληθινή πίστη, έτσι όπως μας αποκαλύφθηκε.

Στην Καινή Διαθήκη ο άνθρωπος «καλείται να προσφέρει τον εαυτό του, την καρδιά του, την ύπαρξή του, τη ζωή του», σημείωσε σε άλλο σημείο της ομιλίας του και συμπλήρωσε ότι πρέπει να δοξάζουμε το Θεό με το σώμα μας και με το πνεύμα μας.

«Η Λατρεία της Εκκλησίας μας εξελίσσεται. Όχι βίαια όμως, όχι με ανθρώπινες ενέργειες. Εξελίσσεται Αγιοπνευματικά, ανάλογα με τις ανάγκες των ανθρώπων και των εποχών», είπε στη συνέχεια αναφερόμενος στην εξέλιξη της Λατρείας υπενθυμίζοντας ότι στην εποχή των Αποστόλων δεν υπήρχαν οι παρακλητικοί κανόνες και άλλες ακολουθίες όπως τις γνωρίζουμε σήμερα.

Μιλώντας για την Λειτουργική μελέτη «που έχει σκοπό την βαθύτερη κατανόηση των στοιχείων της Λατρείας και την ουσιαστικότερη τελικά συμμετοχή σε αυτά», τόνισε πως δεν μελετάμε την λατρείας της Εκκλησίας μας απλά για να αποκτήσουμε γνώση, αλλά για να δούμε πως θα συμμετάσχουμε σε αυτή πιο ενεργά και ουσιαστικά.

Ανέλυσε τα περί τόπου, τρόπου και χρόνου της Λατρείας μας και με βάση τον ετήσιο, εβδομαδιαίο και ημερήσιο λειτουργικό κύκλο, ανέφερε αναλυτικά το πώς έχουν τοποθετηθεί οι εορτές της Εκκλησίας μας, καθώς επίσης και τα σχετικά βιβλία με τα οποία τελούμε τις Ακολουθίες.

Related posts