23 Ιουλίου, 2021

Select your Top Menu from wp menus

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία» 20η Συνάντηση

Ολοκληρώθηκαν την Πέμπτη 8  Ιουλίου, με την 20η διαδικτυακή συνάντηση, τα μαθήματα τουΣεμιναρίου Θεατρικής Παιδείας με εισηγητή τον Ηθοποιό – Σκηνοθέτη κ. Δημήτρη Κοντοδήμο και την συνεργασία της Ομάδας «Θύρσος», στο πλαίσιο τωνΕκπαιδευτικών Σεμιναρίων του προγράμματος«ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».

Η συνάντηση περιλάμβανε μία αναδρομή σε όσα παρουσιάστηκαν στις προηγούμενες συναντήσεις, αναφορικά με το τι σημαίνει θέατρο.

Το θέατρο είναι μία σύμβαση που αντιτίθεται στους κοινωνικούς κανόνες, τις πεποιθήσεις που η κοινωνία δημιουργεί για να φυλακίσει το είναι των ανθρώπων, την θέληση και την σκέψη τους.

Ξεκίνησε από τον διθύραμβο, την τελετουργία για τον θεό Διόνυσο. Αργότερα αναπτύχθηκε ο διάλογος και το θέατρο εξελίχθηκε τον 5ο αιώνα π.Χ. μέσα από τους μεγάλους τραγικούς ποιητές και τον κωμωδιογράφο Αριστοφάνη.

Ο Αισχύλος, άριστος κειμενογράφος, ασχολήθηκε με τις σχέσεις των ανθρώπων με τους θεούς. Έγραψε αρκετές τραγωδίες, μεταξύ αυτών τους «Πέρσες», που μέσα από τον θρήνο των Περσών, υμνεί τη νίκη των Ελλήνων για τη ναυμαχία της Σαλαμίνας.

Μεταγενέστερος του Αισχύλου, ο Σοφοκλής, ασχολήθηκε περισσότερο με τις διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων και λιγότερο με τις σχέσεις τους με τους θεούς. Είναι μία μετάβαση γνώσεων, έτσι ώστε να περάσουμε στον δρόμο του Ευριπίδη αργότερα. Γράφει κι αυτός αρκετές τραγωδίες και μία από τις γνωστές τραγωδίες του, είναι η «Αντιγόνη».

Ο Ευριπίδης ήταν παρεξηγημένος για εκείνη την εποχή και ασχολήθηκε με τις διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων και ιδιαίτερα με την γυναικεία ψυχολογία. Τεχνικά πέρασε σε ένα άλλο επίπεδο η τραγωδία του, αφού ο χορός δεν έχει πλέον ιδιαίτερη σημασία μέσα στο έργο. Μία από τις τραγωδίες του είναι η «Μήδεια».

Οι βασικές αρχές για το θέατρο, θεμελιώνονται μέσα από τον Αριστοτέλη. Δεν υπάρχει θέατρο χωρίς θεατές, χωρίς ηθοποιούς και χωρίς δράση.

Μετά την δημοκρατική Ελλάδα, έρχεται η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Το θέατρο περνάει σε παρακμή για να φτάσουμε στο μεσαίωνα, σε μία χειρότερη κατάσταση, όπου εκμηδενίζεται.

Μετά από πολλούς αιώνες, έρχεται η αναγέννηση, μια δυναμική που ξεπηδάει μέσα από μια τέχνη που δεν σβήνει ποτέ. Έτσι το θέατρο ξαναξεκινά  μέσα από την ιταλική αναγέννηση και την commedia dell’arte.

Νέοι συγγραφείς έρχονται να γράψουν αριστουργήματα, βασισμένοι ουσιαστικά, στους αρχαίους τραγωδούς, όπως ο Σαίξπηρ, ο Μολιέρος κ.α.

Η κωμωδία περνάει σε μία άλλη διάσταση. Το θέατρο αποκτάει νέα μορφή, μετά την βιομηχανική επανάσταση που βάζει νέους προβληματισμούς. Θεμελιώνεται η νέα μορφή μέσα από τον μεγάλο δάσκαλο Στανισλάβσκι με την σκηνοθεσία και τους πατέρες του ψυχοδράματος και του ρεαλισμού, Τσέχωφ και Ίψεν.

Αργότερα αναπτύσσονται κι άλλοι συγγραφείς, όπως ο Τένεσι Ουίλιαμς. Μιλάει για τις κοινωνικές τάξεις και τα κοινωνικά γίγνεσθαι του νότου της Αμερικής, αντιτίθεται και φωνάζει. Το έργο του «Ο γυάλινος κόσμος». θεωρείται αυτοβιογραφία του.

Πολλοί Έλληνες συγγραφείς αναπτύσσονται εκείνον τον καιρό, όπως ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης. Γράφει πολλές διαχρονικές νουβέλες και μυθιστορήματα.

Το θέατρο συνεχίζει την πορεία του και εξελίσσεται. Μέσα από τον πόλεμο, αναπτύσσεται το θέατρο του παραλόγου, που περνάει προβληματισμούς για την δεύτερη σκέψη. Γνωστοί συγγραφείς όπως ο Πιραντέλλο, ο Μπέκετ, ο Ιονέσκο, γράφουν αξιοθαύμαστα έργα.

Για να φτάσουμε στο απόγειο της υποκριτικής, στην εξέλιξη του θεάτρου, μέσα από το θέατρο της αποστασιοποίησης του Μπρεχτ. Ο ηθοποιός καλείται να δώσει την ενέργεια στους θεατές, μέσα από εικόνες, ενώ ο ίδιος αποστασιοποιείται από τον ρόλο του και τον περνάει στον λόγο του, αναφορικά.

Το θέατρο εξαγνίζει τις ψυχές και καλυτερεύει τον άνθρωπο, έτσι ώστε να μπορέσει να φτάσει στο να φτιάξει μια κοινωνία πιο ελεύθερη, απέναντι στα θέλω του. Η θεατρική παιδεία είναι απαραίτητη στους ανθρώπους, όπου αποκτούν γνώσεις και αρχίζουν να μαθαίνουν τον εαυτό τους.

Γιατί η αυτογνωσία είναι η καλύτερη γνώση για τον άνθρωπο και παρέχεται μέσα από την τέχνη του θεάτρου.

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 1η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 2η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 3η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 4η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 5η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 6η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 7η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 8η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 9η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 10η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 11η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 12η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 13η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 14η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 15η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 16η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 17η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 18η Συνάντηση

«Εν δράσει 2021»: «Θεατρική Παιδεία»: 19η Συνάντηση

Related posts